معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: روستاهای «دستگرد» و« چهکند» با نرخ رشد پنج برابری جمعیت نسبت به شهر، بیشترین رشد را در چند سال گذشته در حریم شهر بیرجند داشته‌ است.

قاسم تنها روز چهارشنبه در نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری که در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: کانون‌های ساخت و ساز در روستای دستگرد به علت حریم‌ها محدود شده و در ارتباط با چهکند ساخت و سازها را در ضلع غربی داشتیم که ساماندهی شده است.

وی گفت: در بحث تثبیت مالکیت در روستاها که بنیاد مسکن تاکنون اقدام کرده اسناد زیادی در روستاها ثبت و یک‌ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای طرح هادی در چهکند هزینه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون ۵۱۶ واحد مسکونی در چهکند ساخته و واگذار شده و در زمینه تملک زمین تاکنون ۶۴ هزار قطعه زمین تامین و ۹۷۲ قطعه واگذار کردیم.

وی تصریح کرد: در روستای دستگرد هم بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه و ۵۳۰ واحد مسکونی ساخته شده است.

تنها گفت: در محدوده چهکند روند ساخت و سازها به سمت دانشگاه کشاورزی است که باید از قرارگیری این اراضی در بطن روستا ممانعت شود.

اجرای قانون کاداستر مطالبه جدی است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه یکی از مطالبات جدی اجرای قانون کاداستر است در بازه زمانی سه ساله تعریف شده که دولت همراهی خوبی در تخصیص اعتبارات داشته است.

غلامرضا شهریاری اظهار داشت: جذب این اعتبارات موضوعی نیست که فقط سازمان ثبت در استان‌ها به تنهایی بتواند انجام دهند بلکه این مهم باید با همکاری و هم‌افزایی به طور کامل انجام شود.

وی بیان کرد: همکاری خوبی در خراسان جنوبی در این زمینه آغاز شده و نقشه‌های قابل توجهی از روستاها توسط بنیاد مسکن ارایه شد.

شهریاری ادامه داد: در همین مدت سه میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی جانمایی شد و تثبیت این نقشه‌ها زیربنایی برای اجرای کاداستر است که انتظار داریم دستگاه‌هایی هم که املاک دارند به جهت تثبیت نقشه‌ها اقدام لازم را انجام دهند.

وی گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم اعتباراتی برای به روزرسانی نقشه‌ها تخصیص داده شده است که امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

عشایر و اهمیت تثبیت جمعیت در مرز

معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۸۷ جمعیت عشایر استان ۱۵ هزار و ۷۷۶ خانوار در قالب ۵۸ طایفه با ۱۳ درصد جمعیت استان است.

محمدعلی توسلی افزود: هفت درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان جنوبی قرار دارد که چهارمین استان کشور در زمینه جمعیت عشایر هستیم.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد محصولات دامی و ۳۵ درصد صنایع دستی را عشایر تولید می‌کنند و در زمینه مرزبانی فعال هستند.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد جمعیت عشایر در مناطق مرزی حضور فعال دارند که در کنار همراهی با نیروهای امنیتی با خشکسالی و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: توانمندسازی عشایر و آشنایی آنها با تولید و تلفیق آن با هنر بومی باید هدف ایجاد بهره‌وری تولید و اشتغال در خانوارهای عشایر باشد تا زمینه بهبود معیشتی برقرار شود.

وی اظهار داشت: پس از سربیشه دومین شهرستان عشایری استان نهبندان است که ۳۲۷ محدوده عشایری دارد.

وی ادامه داد: در بحث توانمندسازی عشایر در منطقه نه، میغان و بندان از ابتدای سال آبرسانی به ۱۴ منطقه عشایری مورد توجه قرار گرفته که بیش از ۲۸۰ خانوار و هزار و ۴۵ نفر از این خدمات بهره مند و ۱۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

توسلی گفت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های تعاونی و تسهیلات ارزان قیمت یکساله به ۳۱ خانوار عشایری، آبرسانی آب شرب به خانواده‌های عشایری و ساخت هزار کیلومتر آزادراه عشایری از مهمترین اقدامات است.

وی تصریح کرد: به جهت توانمندسازی عشایر پنل خورشیدی به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد و علاوه بر این عشایر متقاضی طرح پرورش شتر با اعتبار مورد نیاز سه میلیارد تومان، طرح دام سبک با ۵۰ طرح و مشاغل خانگی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان هستند که امیدواریم محقق شود.

این نشست با دستور کار بررسی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بیرجند، پیگیری اجرای طرح‌های توانمندسازی جامعه روستایی در روستاهای در معرض خطر تخریب و مهاجرت‌های دسته جمعی از بخش مرکزی شهرستان نهبندان و اجرای طرح هادی و دیگر طرح‌های اجرایی در روستاهای مجاور مرکز استان شامل دستگرد و چهکند با هدف جلوگیری از گسترش بی‌رویه روستاهای مورد هدف به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد