مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تجهیزات و ماشین‌آلات حوزه بحران استان فرسوده بوده و بیش از ۱۰۰ دستگاه امدادی با عمر ۲۷ تا ۳۰ سال، نیازمند نوسازی است.

 محمدعلی آخوندیه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: اعتبار لازم برای نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران استان عدد بسیار بالایی است اما باید بخشی از آن مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان گسترده و پهناور کشور پراکندگی جمعیت دارد و امدادرسانی در سطح استان هنگام وقوع بحران بسیار سخت و هزینه‌بر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه سرعت امدادرسانی با توجه به بُعد مسافت طولانی، کاهش می‌یابد گفت: باید امکانات مدیریت بحران در جای جای استان پراکنده باشد تا امدادرسانی سریع صورت بگیرد.

وی بر لزوم انجام قطب‌بندی در سطح استان و استقرار تجهیزات امدادی در مناطق مختلف تاکید کرد و گفت: علاوه بر فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران استان، با کمبود شدید نیروی انسانی نیز مواجه هستیم.

آخوندی با بیان اینکه امکانات مدیریت بحران استان خراسان جنوبی از ۱۲ سال گذشته به‌روز نشده است تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران درصدد است اعتباری را برای بهسازی ناوگان حمل و نقلی و امدادی پیش‌بینی کند و در اختیار استان‌ها قرار دهد.

وی افزود: این استان در شرق کشور می‌تواند جایگاه مهمی برای امدادرسانی داشته باشد و در این زمینه پایگاه امدادی هلال احمر در شرق کشور که مصوب شده بود، آماده تامین تجهیزات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: ساختمان مدیریت بحران استان احداث نشده اما بخشی از تجهیزات لازم در مجتمع انباری مدیریت بحران دپو شده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات سال آینده مدیریت بحران استان باید مشخص شود تا بتوان در طول سال برنامه‌ریزی کرد، اگر هر سال اعتبارات به‌طور مستمر تزریق شود می‌توانیم برنامه مستمری داشته باشیم.

آخوندی گفت: طرح‌ها و اسناد ملی و راهبردی را تهیه می‌کنیم اما برای اجرا نیازمند نیروی انسانی و اعتبار لازم هستیم.

وی افزود: اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی از مرز صادر شده و ما نیز درخواست داریم اجازه ورود خودروهای سنگین امدادی راهداری و آتش‌نشانی صادر شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست داریم مجوز ورود ماشین‌آلات از مرز ماهیرود به استان پیگیری و اخذ شود.

وی در ادامه به اشاره به خسارت‌های وارده به استان در بخش‌های مختلف گفت: رقم خسارت‌ ناشی از سیل، طوفان و سرمازدگی  به تهران ارسال شده است اما باید محصولات کشاورزی بیمه شوند تا در اعتبارات مدیریت بحران گنجانده و از صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران شود.

آخوندی گفت: در سال جاری تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیل سال گذشته به استان ابلاغ شده که در جلسه ستاد مدیریت بحران توزیع و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است و تاکید شده با هماهنگی فرمانداری‌ها این اعتبارات در سطح شهرستان‌ها توزیع شود.

وی خسارت طوفان را چهار میلیارد تومان و خسارت سرمازدگی سال گذشته را ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: باید کشاورزان و عشایر محصولات و دام خود را بیمه کنند تا بخشی از خسارت‌ها جبران شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: با توجه به تغییر اقلیم کشور و حوادث احتمالی سیلاب، اعتبارات حوزه آبخیزداری استان به عنوان اقدام ملی برای کاهش محرومیت به جای افزایش، امسال ۸۰ درصد کاهش یافته است.

محسن یوسفی افزود: اجرای سازه‌های آبخیزداری تنها پروژه‌ای است که در خشکسال و سیلاب به مدیریت بحران می‌تواند کمک کند و در سال‌های اخیر تجربه نشان داد هر جا سازه آبخیزداری اجرا شده شاهد کمترین میزان خسارت یا جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد که ‌پله‌ای برای اختصاص اعتبارات ملی آبخیزداری شد در حالی که امسال تاکنون این اعتبارات در استان با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سه حوزه خشکسالی، سیل و فرونشست زمین را از مهمترین معضلات این استان ذکر کرد و گفت: با اجرای طرح‌هایی مانند آبخیزداری باید قبل از وقوع بحران برنامه‌ریزی کرد تا با کمترین خسارت در زمان حادثه مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرای طرح‌های آبخیزداری دارند افزود: اجرای هر هکتار طرح آبخیزداری سبب جلوگیری از فرسایش ۹ تن خاک و کنترل ۶ تن رسوب می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ رشته قنات در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات روستا اجرا می‌شود و علاوه بر تامین آب شرب مورد نیاز مردم، سبب جلوگیری از تخریب قنوات شده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت مدیریت بحران برای تامین اعتبار در این حوزه باید استفاده شود گفت: همچنین ردیف اعتباری برای مرمت سازه‌های آبخیزداری نداریم که نیاز به پیگیری دارد.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: هنگام وقوع سیل یا آبگرفتگی معابر در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایل راه‌های عشایری استان مسدود می‌شود لذا باید در شهرستان‌های دارای عشایر ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای عبور از این بحران وجود داشته باشد.

محمدعلی توسلی‌راد افزود: عمدتا اعتبارات حوزه راه عشایر برای تسطیح بوده و اجازه استفاده از آن برای ابنیه را نداریم.

وی بیان کرد: خشکسالی در خراسان جنوبی یک پدیده غالب است که با توجه به وجود قنات‌های فراوان مشخص است از گذشته هم استان درگیر کم‌آبی و خشکسالی بوده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: دومین سال است که موضوع آبرسانی پایدار به مناطق عشایری را در دستور کار داریم اما به دلیل کمبود یا تاخیر در تخصیص اعتبار، پیمانکاران به پروژه‌های عمرانی ورود پیدا نمی‌کنند.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تهیه طرح جامع آبخیزداری در استان اقدام پیشگیرانه و مهم در بحران‌ و سیل خواهد بود.

رضا یزدان‌مهر افزود: بیشترین خسارت‌های بخش کشاورزی در سال‌های گذشته ۵۰ درصد مربوط به خشکسالی، ۳۰ درصد سیل و مابقی مربوط به حوادث دیگر بوده است.

وی بیان کرد: هرچند در جبران خسارت‌های سیل، خشکسالی و سرما اعتبارات خوبی داشتیم اما اعتبارات دیر و با تاخیر ابلاغ می‌شود که باید روند سریع‌تری داشته باشد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات مدیریت بحران در مرکز به ما ابلاغ می‌شود و اولویت با قنوات، انتقال آب و آبیاری تحت‌فشار است چون مردم متکی به این سه بخش هستند.

وی تصریح کرد: همه اعتبار در قالب بازسازی بوده و هیچ اعتباری در قالب پیشگیری از بحران ابلاغ نمی‌شود یا بسیار ناچیز است در حالی که قبل از وقوع حادثه باید برنامه‌ریزی کرد.

یزدان‌مهر با بیان اینکه اعتبارات حوزه بحران تخصیص ۵۰ درصدی داشته یا در قالب اوراق است گفت: مدیریت زمان در بحران خیلی مهم است و مردم انتظار دارند جبران خسارت‌ها حداقل ۲ تا سه ماه پرداخت شود در حالی که یک سال طول می‌کشد.

یک مسوول در اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز گفت: خشکسالی در استان معضلی است که هرچه سال‌ها می‌گذرد این خشکسالی و محرومیت‌ها تداوم پیدا می‌کنند.

محمدرضا طحان افزود: در سطح کشور شاهد تغییر اقلیم هستیم که منجر به ایجاد خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات هواشناسی باید به‌روز رسانی شود تصریح کرد: در حال حاضر چهار هزار ایستگاه هواشناسی در کشور فعال است و تجهیزات ایستگاه‌های استان نیازمند به‌روز رسانی است.

طحان گفت: سال گذشته ۹۶ درصد سطح استان درگیر خشکسالی بوده که از خشکسالی هواشناسی به خشکسالی اجتماعی سوق پیدا می‌کنیم و روند مهاجرت‌ها در حال افزایش است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور