معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری آب به صورت برکه در دشت بیرجند و خوسف مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی فراوانی دارد لذا استفاده از این آب در بخش صنایع باید در اولویت قرار گیرد.

سید محمدرضا طالبی در چهاردهمین نشست ستاد استانی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: پساب تصفیه‌خانه بیرجند، معضل حل نشده از چند سال قبل است که با توجه به مشکلات بهداشتی مختلف هرچه سریعتر باید مدیریت شود چرا که یکی از علل شیوع آنفلوآنزای پرندگان در چند سال گذشته همین پساب رها شده، بوده است.

از مسوولان متولی خواست نسبت به مدیریت کامل پساب تصفیه‌خانه بیرجند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز توسط کشاورزان و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به موقع اقدام کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به در دست اجرا بودن ساخت آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور در این استان گفت: مسوولان پیگیری‌های لازم را برای تخصیص اعتبارات سفر اول رئیس جمهور برای تکمیل این طرح انجام دهند.

وی عنوان کرد: آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال حاضر برای تکمیل آن به ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

طالبی بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و ایمن‌سازی توسط مرغداری‌های استان برای جلوگیری از بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد و افزود: واحدهای پرورش طیور، دان طیور خود را در فضای باز نگهداری نکنند همچنین نسبت به ایمن‌سازی و بهسازی انبارها و سالن‌های پرورشی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: واحدهای مرغداری برای جوجه‌ریزی در چارچوب ضوابط بهداشتی عمل کنند تا دچار مشکل نشوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید قوانین و ضوابط با رویکرد حل مشکل برای مردم و تولیدکنندگان تسهیل شود اما اگر جایی قوانین و ضوابط زیرپا گذاشته شود باید برخوردهای لازم را داشته باشیم.

وی نظارت و کنترل بر واحدهای مرغداری‌ را به صورت مستمر و ‌جدی‌تر از قبل خواستار شد و افزود: هرچه در این زمینه نظارت‌ها و هزینه‌ها بیشتر شود به نفع مرغداران است.

طالبی تاکید کرد: باید احساس مسوولیت و وجدان کاری نسبت به اجرایی شدن مصوبات جلسات را بیش ‌از گذشته داشته باشیم تا حل مشکلات و معضلات به نتیجه برسد.

وی گفت: در مورد بیماری‌های طیور و دام، امنیت غذایی موضوع مهمی است که با سرنوشت انسان رقم خورده و زمانی که دچار معضل شویم شرایط برای مدیریت اوضاع سخت می‌شود به همین دلیل باید از الان پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور