اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره کاهش محسوس دمای هوا و تشدید سرما از امروز دوم بهمن تا پایان هفته جاری در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش روز یکشنبه خبر و هنر از اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی این هشدار هواشناسی پیرو فعالیت سامانه دوم و هشدار سطح نارنجی ۲۶ دی ماه صادر شده و از تقویت و استقرار سامانه پرفشار سیبری و کاهش ضخامت جو خبر داده است.

زمان شروع فعالیت این سامانه جوی صبح امروز و پایان آن صبح چهارشنبه هفته جاری اعلام شده است که کاهش محسوس و قابل ملاحظه دمای هوا (چهار تا ۶ درجه سلسیوس)، گسترش و تشدید سرما و یخبندان از یکشنبه تا چهارشنبه و تداوم آن تا پایان هفته جاری و حتی اوایل هفته بعد یعنی هشتم و نهم بهمن را در پی دارد.

براساس این اخطاریه، منطقه اثر کاهش شدید دما شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه، بیرجند، خوسف، درمیان، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس و نهبندان است و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها به‌ویژه مناطق سردسیر و کوهستانی در ساعات آغازین روز، افزایش مصرف حامل‌های انرژی گاز و برق، احتمال خسارت به بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و شمارنده‌های آب از مخاطرات این وضعیت جوی خواهد بود.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: روند کاهشی دمای هوا تا روز چهارشنبه ادامه دارد و دمای هوا چهار تا ۶ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

جواد نخعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نقشه‌های هواشناسی شرایط جوی در خراسان جنوبی تا اواخر هفته جاری پایدار و یکنواخت خواهد بود ولی سرما و یخبندان تشدید می‌شود.

وی عنوان کرد: افزایش مصرف برق و گاز، احتمال خسارت به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی قابل پیش‌بینی بوده و به‌کارگیری تمهیدات لازم به‌ویژه در مصرف گاز ضروری است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۱۵ درجه زیر صفر سردترین و دهسلم نهبندان با بیشینه دمای ۱۵ درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان بودند، تغییرات دمایی در مرکز استان هم بین منفی ۶ و ۹ درجه سانتیگراد به ثبت رسید.

وی ادامه داد: صبح امروز در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان دمای صفر و زیر صفر به ثبت رسید.

پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت مطمئنه، مدیریت مصرف انرژی به‌ویژه گاز و برق، تخلیه آب سمپاش‌ها و سامانه‌های آبیاری، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم دما و رطوبت، تهیه سوخت کافی و جایگزین برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌ها، محافظت از دام در برابر سرما، شکستن یخ سطح آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

موج اول سرما حدود ۱۰ روز قبل وارد خراسان جنوبی شد و دمای هوا در برخی نقاط استان به ۲۰ درجه زیر صفر هم رسید

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور