استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرداران به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی استان باشند و از شهرداری که در حوزه سرمایه‌گذاری منابع استان ورود کند، حمایت خواهیم کرد.

 “حمید ملانوری” در نخستین نشست شورای سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان جنوبی افزود: شهرداران اهل ریسک باشند و وارد میدان شوند زیرا این استان ظرفیت دارد و مردم استان استحقاق آن را دارند.

وی یادآور شد: پنج ماه است که به طور جدی ستاد توسعه خاوران راه‌اندازی شده و ابتدا برخی افراد می‌گفتند پایان دولت این کارها چیست و برخی‌ هم نوع کارها را نمی‌پذیرفتند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مرحله اول شناخت خوبی از استان به وجود آمده است در حالی که این اطلاعات را حتی برخی سرمایه‌گذاران داخل استان هم نمی‌دانند.

وی گفت: در همین پنج ماه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه جذب شده که در فعال‌سازی معادن ‌و ‌بخش‌های مختلف کار خواهند کرد.

ملانوری با تاکید بر اینکه توسعه باید پایدار و همه جانبه باشد افزود: بر همین اساس در زمینه مسوولیت‌ اجتماعی سرمایه‌گذاران هم ورود کردیم و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه امضا شده است.

وی بیان کرد: در استانی که می‌گوییم محروم است سرمایه‌گذاران در آینده نزدیک درخواست خواهند کرد که برای سرمایه‌گذاری فرصت سرمایه‌گذاری بدهیم چون این استان محل سرمایه‌گذاری است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: استانی که پر از ذخایر مس و طلا و سلیس ۹۸ درصد است دنیایی از ثروت است که متاسفانه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: برای اولین بار در کشور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری را صادر کردیم تا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد و در کمترین زمان ممکن با اخذ مجوزهای لازم فعالیت خود را آغاز کنند.

ملانوری تصریح کرد: حل مشکلات اقتصادی با نشستن حل نمی‌شود و منجی از بیرون نمی‌آید مشکل ما را حل کند.

وی گفت: زیبنده نیست در استانی شهردار باشید که ۷۵ درصد زغال‌سنگ را داشته باشید، طلا و مس و منگنز داشته باشید آن وقت شهرداری در هزینه‌ها مانده باشد آن هم به عنوان یک نهاد غیردولتی که می‌تواند کار اقتصادی کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اگر همین ستاد توسعه را دریابیم تمامی مشکلات استان حل می‌شود و شرکتی با سود سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان با ما وارد تفاهم شده که به زودی برای سرمایه‌گذاری به استان می‌آید.

وی گفت: شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است که در مدیریت شهری یک ضلع مردم، یک ضلع شورا و ضلع سوم شهرداران هستند و برای اینکه مدیریت شهری به خوبی پیش برود باید این سه ضلع باعث هم‌افزایی شوند.

ملانوری بیان کرد: اینکه شورای شهر هرچه شهردار بگوید مصوب کند نقطه قوت نیست بلکه باید منتظر انتقادهای مردم باشیم و مطالبه‌گری کنیم و اگر این دیدگاه به وجود بیاید یعنی اینکه به افق دورتر نگاه می‌کنیم.

وی افزود: شهرداری یکی از پیوندهای مدیریتی بسیار عالی است زیرا در مدیریت شهری می‌توان اعمال سلیقه و تاثیرگذاری کرد به شرط اینکه این حلقه‌ها به هم وصل شود و لازم نیست حتما جنگل بکارید مهم طراحی است که با ذوق خوب انجام شود تا زیبایی به شهر بیاید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهر موجود زنده است که با شهروندان زندگی و رشد می‌کند، حیات دارد و تصمیم شما می‌تواند شهر سالم یا بیمار را بسازد.

وی اظهار داشت: اگر به دنبال شهر ایده‌آل می‌گردیم باید این سه ضلع فعال باشند و در شهر کار فرهنگی کنید بقیه کارها درست می‌شود، نشاط مردم را بالا ببرید و ‌نشاط شهروندی هم فقط منوط به برگزاری جشن نیست بلکه باید فرهنگ و ‌نشاط مردم ارتقا یابد.

ملانوری افزود: این شهروندان هستند که شما را انتخاب کردند و سرمایه اصلی شهر هستند.

وی از سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد کارآمد و تاثیرگذار در کمک به شهرداری‌ها یاد کرد و گفت: سازمان همیاری می‌تواند سازمان همکار و تامین کننده منابع مالی برای شهرداری‌ها باشد.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی استان پرظرفیتی است که به خوبی می‌تواند شهرداری‌ها را تقویت کند و مهم است که براساس اساسنامه و شیوه‌نامه حرکت کنیم و بر آن مسلط باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: صندوق کمک به شهرداری‌ها که هنوز محقق نشده و کمبود نقدینگی از مهمترین دلایل آن است.

محمد فرهادی افزود: امروز نگاه عمیق به سازمان همیاری شهرداری‌ها وجود ندارد و منافع سازمان منافع شهرداری‌ها است که باید این نگاه در استان حاکم شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

وی گفت: قسمتی از عدم تحقق بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بر می‌گردد چون در اسناد بازرسی هنوز عملیات تمام نشده و نمی‌توانند حسابرسی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرهای جدید در استان تاسیس شده که نیاز است روال قانونی را طی کنند و در رابطه با پیگیری سهام سازمان از خراسان رضوی مشکلی داریم که علاوه بر خراسان رضوی، شهرستان طبس در یزد هم سهامدار است که باید پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

وی افزود: سرمایه‌های سازمان نباید راکد بماند و عملیاتی پیش برود تا به اشتغال هم کمک کند.

فرهادی گفت: اخذ مجوز برای پست بانک سایت مرزی ‌ماهیرود از دیگر موارد قابل پیگیری است زیرا می‌توان از گردش مالی که این مجموعه دارد اقدامات قابل توجهی را انجام داد.

وی افزود: شهرداران با توجه به مصوبات ستاد کرونا و گسترش سویه جدید برای کنترل شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم را در پارک‌ها و اماکن عمومی داشته باشند و در برخی شهرها شاهد کم‌توجهی در این زمینه هستیم که باید با جدیت دنبال شود.