#خراسان_جنوبی_استان_پاک

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون نمونه‌هایی از استان خراسان جنوبی برای تشخیص احتمالی کرونا به مرکز کشور ارسال و نتیجه یک نمونه منفی اعلام شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این بیمار مشکوک به کرونا اکنون مرخص شده است و در دانشگاه علوم پزشکی این حساسیت وجود دارد تا از افراد دارای علائم خطرناک نمونه‌گیری شود.

وی بیان کرد: براساس پروتکل‌ها از افرادی که نیاز به تست کرونا دارند، نمونه‌گیری می‌شود و بر این اساس توصیه‌های پزشکی، درمان سرپایی یا بستری شدن فرد مشخص می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در مرکز استان کلینیک و درمانگاه‌هایی از جمله بیمارستان امام رضا (ع)، بیمارستان ولی عصر (عج)، بیمارستان تامین اجتماعی و سه مرکز جامع خدمات سلامت در مهرشهر، جوادیه و امیرآباد به عنوان سه کانون جمعیتی مهم از صبح تا ساعت ۲۴ باز است و خدمات سرپایی را به مردم ارایه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه نظام سلامت و پرسنل این حوزه که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند نیاز به انگیزه و روحیه دارند تصریح کرد: مردم باید به کمک مجموعه سلامت بیایند تا تحمل این فشار روانی و خستگی را افزایش دهند.

دهقانی گفت: هر شب در خبر ۲۰ شبکه استانی مردم می‌توانند از آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان مطلع شوند تا سره را از ناسره در فضای مجازی تشخیص دهند.

وی افزود: به صورت روزانه جلساتی با مدیران ارشد استان و اعضای اصلی تصمیم‌گیر، برگزار و موضوعات رصد و درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی همچنین گفت: اینکه اکنون ماسک در استان کمبود است مردم را دچار نگرانی کرده اما بارها گفته شده استفاده از ماسک برای افراد سالم نه تنها ضروری نیست چه بسا که سبب افزایش ویروس و میکروب نیز می‌شود.

دهقانی افزود: شرکت‌های تولیدکننده ماسک در سطح کشور اجازه عرضه مستقیم را ندارند و توزیع توسط وزارت بهداشت با اولویت استان‌های درگیر با کرونا به تدریج در حال انجام است.

وی بیان کرد: برخی شهروندان عادی با ماسک n۹۵ در سطح شهر تردد می‌کنند که سبب نگرانی سایر افراد می‌شود در حالی که ایجاد رطوبت در ماسک به محل تجمع میکروب تبدیل شده و این بیماری قابل سرایت به اشخاص دیگر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه شست و شوی دست‌ها رکن اصلی پیشگیری از ابتلای عفونت است افزود: مردم روزی چند مرتبه بایستی دستان خود را با آب و صابون مایع شست و شو دهند و هیچ الزامی به استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده نیست.

وی گفت: یکی از کارخانه‌های بومی استان تا اطلاع ثانونی محصول ضدعفونی کننده دست را تولید می‌کند و در اختیار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌دهد و از این طریق محلول در سطح داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه محلول ضدعفونی کننده محیط و دست، عطش تهیه آن توسط مردم را رفع خواهد کرد افزود: تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ لیتر الکل خریداری و وارد استان شده و در معاونت غذا و دارو تبدیل به محلول ضدعفونی شد و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

وی گفت: روز گذشته ۲ دستگاه ایزوله فشار منفی و ۲ دستگاه ضدعفونی کننده سطوح، وارد بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند شد که با استفاده از پلاسمای سرد برای پاکسازی محیط موثر است و از انتقال عفونت ممانعت می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین بخش اول وسایل مورد نیاز بیمارستان‌ها شامل ماسک، پاپوش، جلیقه و سایر اقلام مخصوص کادر درمان امروز وارد استان شد و بین بیمارستان‌های استان تقسیم خواهد شد.

وی بیان کرد: تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا نیز خریداری شده است که بعد از نصب، در اسرع وقت آزمایشگاه تجهیز و راه‌اندازی می‌شود و نیاز به ارسال نمونه به خارج استان نخواهد بود.

دهقانی گفت: سامانه‌های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخگویی به سوالات شهروندان راه‌اندازی شده است که روزانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ تماس از استان با ۱۹۰ برقرار می‌شود.

وی عنوان کرد: همه اقداماتی که مجموعه علوم پزشکی انجام می‌دهد درصد کوچکی از راه‌های مقابله با ویروس کرونا است لذا درصد زیادی از کار برعهده مردم است که با رعایت بهداشت فردی و خودمراقبتی مانع از انتشار این ویروس شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بار اصلی این موضوع برعهده تک تک افراد است و جای ترس و وحشت درخصوص این بیماری وجود ندارد، بدون شک اگر دست در دست هم دهیم با همکاری مردم و مسوولان، این بحران را با سربلندی پشت سرخواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه می‌توان از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرد گفت: ۴۰ سال تلاش در حوزه سلامت برای خودمراقبتی مردم به اندازه شیوع کرونا و رعایت بهداشت فردی تاثیرگذار نبود و اکنون هر فرد به یک پایگاه سلامت تبدیل شده است.

دهقانی افزود: امید است خودمراقبتی مردم ادامه یابد و مردم در قبال بیماری‌های غیرواگیر، تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر نیز توجه لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازار دروغ‌گویی و شایعه درخصوص ویروس کرونا داغ است اظهار داشت: در کنار اهمیت موضوع کرونا که در حال انتشار در تمام دنیا است اما تمرکز رسانه‌های بیگانه روی ایران تعجب برانگیز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار کشور جدید موارد مثبت کرونا را اعلام کردند همچنین عده‌ای از کشورهای درگیر موارد مثبت خود را اعلام نمی‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاص حماسه سیاسی انتخابات به صورت صادقانه موضوع را مطرح کرد.

وی افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی تمام توان اطلاع رسانی خود را پای کار آورده تا اعتماد مردم ایران را نسبت به نظام و مسوولان سلب کنند.

دهقانی تصریح کرد: همچنین شبکه‌های معاند در تلاش هستند تا عامل شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها که فاقد حداقل امکانات بهداشتی هستند را ایران معرفی کنند، در حالیکه نمی‌دانند ویروس برای ورود و خروج به کشورها از کسی اجازه نمی‌گیرد.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی ثبت نشده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۲۶ نفر رسید.

شمار استان‌های درگیر با ویروس کرونا در کشور تاکنون به ۲۳ استان رسیده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران مشکوک به کرونا انتخاب و تجهیز شده است.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.