اتکا به دانش داخلی و بهره مندی از ظرفیت های بومی تأمین حدود ۷۰ درصد نیاز کشور به منیزیای سینتره را در خراسان جنوبی رقم زده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: سالانه در کشور به ۷۵ هزار تن منیزیای سینتره نیاز است که ۵۰ هزار تن آن در کارخانه اکسید منیزیم سربیشه تولید می شود.

باقری افزود: کارخانه اکسید منیزیم سربیشه تنها کارخانه منیزیای سینتره در کشور است که مواد نسوز کشور در صنایع  مختلف را تهیه و تولید می کند .

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: پیش از این تمام این محصول وارداتی بود اما اکنون با تأمین حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور به این محصول جلوی واردات آن به ارزش ۲۵ میلیون دلار گرفته شده و این ارزآوری را برای کشور رقم زده است.

منیزیای ذوبی محصولی پرکاربرد و جدید در کارخانه اکسید منیزیم سربیشه

باقری گفت: علاوه بر تولید منیزیای سینتره که محصول پایه کارخانه اکسیدمنیزیم سربیشه است به تنوع محصولات تولیدی خود پرداخته ایم که به همین منظور به دانش تولید منیزیای ذوبی نیز دست یافته ایم و هم اکنون این محصول را تولید می کنیم.

وی افزود: سالانه توان تولید ۹ هزارتن منیزیای ذوبی را در کارخانه اکسید منیزیم سربیشه داریم که این حدود ۵۰ درصد از نیاز کشور به این محصول را تأمین می کند و برای کشور ۱۱ میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی گفت: در مجموع با تولید این دو محصول از خروج ۳۶ میلیون دلار ارز جلوگیری می شود.

محصولات منیزیای سینتره و ذوبی در صنعت فولادسازی پرکاربرد هستند .

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی های توسعه ای کارخانه اکسید منیزیم سربیشه قصد داریم تا سه سال آینده در تولید و تأمین منیزیای ذوبی در کشور، صددرصد نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم و واردات این محصول را به صفر برسانیم.

باقری افزود: خراسان جنوبی ذخیره غنی از منیزیت دارد و این سبب شده حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه اکسید منیزیم سربیشه از معادن داخل استان و مابقی از استان سیستان و بلوچستان تأمین شود.

استفاده از ظرفیت های بومی و اشتغال چند صد نفری

باقری با اشاره به اشتغال مستقیم ۳۷۷ نفری در شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: در کارخانه اکسید منیزیم سربیشه ۲۷۲ نفر به صورت مستقیم، در معادن مربوط به آن ۱۸۸ نفر و در کارگاههای وابسته به آن در استانهای اصفهان و یزد نیز ۷۵ نفر مشغول به کارند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله