رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: آمار جابه‌جایی مسافر با اتوبوس در شهر بیرجند از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ برابر افزایش داشته است.

سید محمود حسینیفزود: به‌طور میانگین روزانه ۳۲ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر بیرجند جابه‌جا می‌شوند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸۳ میلیون و ۶۱ هزار و چهار مسافر با اتوبوس جابه‌جا شده‌اند که میانگین روزانه ۱۹ هزار نفر در روز است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به فعال بودن ۶۵ دستگاه اتوبوس درون شهری اظهار داشت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی بیرجند ۱۳ سال است.

وی افزود: تعرفه حمل مسافر امسال با افزایش ۲۰ درصدی به ازای هر نفر به هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

حسینی از فعالیت ۷۰۹ دستگاه تاکسی در شهر بیرجند نیز خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۵ دستگاه ویژه پایانه مسافربری، ۴۱ دستگاه ویژه فرودگاه، ۱۷۵ دستگاه شبکه بی‌سیم ۱۳۳، ۱۵۰ دستگاه شبکه بی‌سیم ۳۱۳۳ و بقیه در مسیرهای شهر به صورت خطی و گردشی فعالیت دارند.

وی با اشاره به این که عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است عنوان کرد: میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی بیرجند بالای ۱۱ سال بوده و جابه‌جایی روزانه مسافر این ناوگان بین ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار نفر است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به این سوال که برای نیاز دانش‌آموزان به حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای اجرایی شده است گفت: امسال و در پی حضوری شدن مدارس ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر را افزایش دادیم در صورتی که سرانه جابه‌جایی بالا نرفته است.

وی بیان کرد: در مسیرهایی که دانش‌آموزان بیشترین تردد را دارند اتوبوس کمکی به‌ویژه ساعات رفت و برگشت اختصاص یافته اما اگر مسیر خاصی از سوی شهروندان گزارش شود، بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حسینی با اشاره به اینکه باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بین مردم نهادینه شود گفتد: در حال حاضر میانگین انتظار مسافر در هر ایستگاه ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است البته در خطوطی با سرانه جابه‌جایی کمتر چون تعداد اتوبوس کم است مدت انتظار هم افزایش می‌یابد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور