#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: نخستین شهرک صنعتی در زمینه صنعت لاستیک توسط بخش غیردولتی در بیرجند ایجاد می‌شود و اشتغالزایی خوبی به همراه دارد.

مهدی پارسا در نشست خبری افزود: در این شهرک خصوصی که در مرحله صدور مجوز است، طرح‌های پایین‌دستی صنعت لاستیک ایجاد و چرخه این صنعت در خراسان جنوبی تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: به‌زودی طرح لاستیک در این شهرک خصوصی وارد فاز عملیاتی می‌شود و بعد از تکمیل طرح که هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن پیش‌بینی شده، زمینه ایجاد اشتغال برای ۲ هزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به مقایسه حوزه صنعت قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عمده صنایع در زمینه فناوری و مواد اولیه به غرب وابستگی داشتند اما اکنون تا حدودی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این مدت مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است افزود: خراسان جنوبی با وجود اینکه ۱۰ درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد سهم چندانی از صنعت نداشته اما وجود مواد معدنی سرشار در استان باعث شده که خراسان جنوبی به عنوان قطب معدنی شرق کشور معرفی شود.

پارسا گفت: بیش از ۳۹ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی داریم و توسعه معدنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه جنوب خراسان شتاب خوبی گرفته است.

وی راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر برکات انقلاب اسلامی برای توسعه صنعت دانست و یادآور شد:  قبل از انقلاب در جنوب خراسان تعداد واحدهای صنعتی خیلی کم بود و چند واحد تولیدی که وجود داشت از جمله صنایع فلزی به دنبال کار زیربنایی نبودند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صنایع معدنی در خراسان جنوبی شتاب گرفت و استراتژی توسعه در استان بر پایه صنایع معدنی تعریف شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: ایجاد صنایع مادر تخصصی و بزرگ مانند فولاد در این توسعه پیدا کرد که باعث شد صنایع پایین‌دستی هم راه‌اندازی شود همچنین اکنون بیش از ۶۰ درصد مواد اولیه فولاد کشور در زمینه نسوزها از خراسان جنوبی تامین می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های صنایع کوچک حمایت از واحدهای تولیدی است که امسال ۱۰ واحد در استان در نظر گرفته شده است.

پارسال افزود: در این خصوص واحدهای راکد، ماشین‌آلات، ظرفیت‌ها و امکانات آنها شناسایی و احصا شده و اطلاعات آن برای واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

وی گفت: سرمایه‌گذارانی برای اجرای طرح اعلام آمادگی می‌کنند اما با مشکل مالی برای اجرای سوله و سایر مسائل مواجه‌اند لذا ابتدا واحدهای راکد در حیطه فعالیت کاری آنها پیشنهاد داده می‌شود که در صورت موافقت در قالب اجاره به شرط تملیک می‌توانند واحد راکد را فعال و بهره‌برداری کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی یکی از مشکلات عمده شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را نبود تامین برق اعلام کرد و افزود: از دستگاه‌های خدمات‌رسان درخواست داریم برای سرعت و تسهیل در سرمایه‌گذاری، همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت متولی تامین زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز تا ورودی شهرک‌ها است و اگر مشکل برق حل شود بخشی زیادی از مشکلات سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان حل خواهد شد.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از چند ماه قبل نمایشگاه نهضت ساخت داخل در محل مرکز کسب و کار شهرک صنعتی بیرجند راه‌اندازی شد و ۳۰۰ کالای تولیدی استان توسط ۸۰ واحد تولیدی به نمایش گذاشته شده است.

مهدی جهانی‌کیا افزود: نمایشگاه دائمی محصولات داخل استان در ساختمان کلینیک و مشاوره شهرک صنعتی بیرجند فرصتی مهم برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این محصولات به سرمایه‌گذاران است.

وی بیان کرد: همچنین کلینیک صنعت استان درخصوص اجرای طرح رونق تولید و ارائه خدمات مشاوره رایگان به صاحبان واحدهای تولیدی به منظور بهبود شرایط کسب و کار، فعالیت دوباره واحدهای نیمه‌فعال یا راکد و رفع معضلات واحدهای مشکل‌دار راه‌اندازی شد.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی ادامه داد: در این کلینیک از مشاوران مجرب و متخصص و اساتید دانشگاهی استفاده شده است.

وی از اخذ مجوز برگزاری دو رویداد در شاخه خشکبار و تولید محتوا برای محصولات تولیدی استان خبر داد و گفت: حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها از دیگر اقدامات بوده که در این راستا از ۶ پایان‌نامه حمایت شده است.

جهانی‌کیا بیان کرد: در دفتر توسعه بازار و امور بین‌الملل مواردی از قبیل حضور و ترغیب واحدهای کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های بین‌المللی را داریم که تا سقف ۸۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌شود.

وی افزود: امسال در این زمینه از ۱۷ واحد تولیدی حمایت شد تا در نمایشگاه‌های خارجی از جمله کشورهای ازبکستان و ارمنستان شرکت کنند.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در توسعه صنعتی و فرآوری، شناسایی نیازهای فناورانه در حال انجام است و با توجه به تحریم‌ها در خرید و انتقال فناوری با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه سایتی طراحی شده و مشاوران حوزه کسب و کار در استان‌ها شناسایی و نیازهای واحدها احصا می‌شود که مشاوران این مشکلات را می‌بینید و از طریق برقراری ارتباط با هم می‌توانند مشکلات را حل کنند.