علیرضا صیفی روز پنجشنبه در نشست خبری اصحاب رسانه با اعضای شورای قضایی استان افزود: از این تعداد ۴۰ هزار و ۶۵۳ پرونده معادل ۶۳ درصد در دادگستری و ۲۴ هزار و ۳۲۷ پرونده معادل ۳۷ درصد در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی اظهار داشت: ارایه خدمات قضایی به شهروندان در ۱۳ واحد قضایی انجام می شود که ۲ واحد به صورت دادگاه بخش و مابقی به صورت شهرستانی و در قالب دادگستری به ارایه خدمات مشغول هستند.
وی بیان کرد: پارسال ۳۲ درصد پرونده های ورودی شورای حل اختلاف به صلح و سازش منتهی شد که نسبت به سال ماقبل سه درصد افزایش داشت.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه پارسال با افزایش ۲ درصدی پرونده مواجه بودیم اما پایان سال ۱.۴درصد از تعداد پرونده های موجود را کم کردیم.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته چهار پرونده تحت عنوان اتهام قتل به عنوان پرونده های جنایی مورد رسیدگی قرار گرفت که ۲ مورد منتهی به محکومیت شد و ۲ پرونده در حال رسیدگی است.
صیفی با بیان اینکه میزان پرونده های قتل نسبت به پارسال ۶۷ درصد افزایش دارد، افزود: تعداد پرونده های قتل در استان بسیار پایین است لذا افزوده شدن یک پرونده درصد را بسیار افزایش می دهد.
وی گفت: از پرونده های وارده به دادگستری ۳۷ هزار و ۵۹۸ پرونده در دادگاه ها و ۳۹ هزار و ۷۱۴ پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت.

** متوسط رسیدگی به پرونده های قضایی ۵۰ روز است
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی میانگین رسیدگی به پرونده های دادگاه را ۵۰ روز و متوسط زمان رسیدگی در دادسرا ۴۰ روز اعلام کرد.
صیفی اظهار داشت: در دادگاه های انقلاب استان پنج هزار و ۱۰۰ پرونده، تجدیدنظر چهار هزار و ۷۸۲ پرونده و در دادگاه های کیفری استان ۲۰۸ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که متوسط زمان رسیدگی در دادگاه تجدید نظر ۶۱ روز و کیفری ۱۸۸ روز بود.

** مواد مخدر در راس پرونده های قضایی
وی عنوان کرد: بالاترین و نخستین فراونی پرونده های ثبت و ضبط شده در در بخش کیفری دادگستری استان با هفت هزار و ۴۰۷ پرونده مربوط به مواد مخدر است.
وی ادامه داد: همچنین رانندگی بدون پروانه رسمی با پنج هزار و ۷۸۸ پرونده، ضرب و جرح غیر عمدی با پنج هزار و ۷۰۶ پرونده، توهین با چهار هزار و ۹۰۳ پرونده و سرقت با چهار هزار و ۹۰۳ پرونده به ترتیب بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص داده اند که ۵۸ درصد عناوین اتهامی استان هستند.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه به بیشترین فراوانی پرونده مربوط به پرونده های حقوقی اشاره کرد و افزود: در این حوزه مطالبه خسارت با ۱۸ هزار و ۵۲۴ پرونده نخستین فراوانی را دارد.
صیفی اضافه کرد: همچنین مطالبه وجه با ۱۳ هزار و ۲۵۳ پرونده، دعاوی خانوادگی اعم از طلاق، مهریه، نفقه، جهیزیه و سایر موارد ۹ هزار و ۴۶۹ پرونده، اعسار ۲ هزار و ۹۴۴ پرونده و گواهی حصر وراثت ۲ هزار و ۷۸۵ پرونده به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته است.
وی در ادامه بیان کرد: سال قبل در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی ۷۰ پرونده در استان تشکیل شد که ثبت، ضبط و مورد رسیدگی قرار گرفت و ۳۱ هکتار از اراضی مربوط به بیت المال اعاده شد.
وی تعداد پرونده های تغییر کاربری غیر مجاز صادر شده را ۳۳ مورد اعلام کرد و گفت: این پرونده ها منجر به اعاده ۶ هزار و ۹۷۱ هزار متر مربع زمین به حالت قبل از کاربری شد که بیشتر در روستاها و حاشیه شهرها بوده است.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: امروزه شاهد برخی ناهنجاری ها و اقدامات غیر قانونی از جمله برگزاری مراسم پایکوبی، عروسی، پارتی های شبانه و مراسمات غیرقانونی در باغات و برخی اماکن خارج و حاشیه شهرها هستیم.
صیفی ادامه داد: برخی از باغات و اماکن بعضا بخاطر بی توجهی یا عدم آشنایی با قوانین در ازای دریافت وجه یا رایگان در اختیار دوستان، فامیل یا غیر قرار می گیرد که به نوعی از دیدگاه دستگاه قضایی تغییر کاربری است و کسی که این ملک را واگذار می کند محکوم و با افراد استفاده کننده برخورد قانونی می شود.

** افزایش ۲ درصد طلاق در استان
وی در ادامه به افزایش ۲ درصدی پرونده های طلاق در استان اشاره کرد و افزود: پرونده هایی مربوط به دعوای طلاق توافقی یکهزار و ۲۷۵ مورد، طلاق به درخواست زوجین ۵۸۱ مورد و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ۲۶۲ مورد ثبت شد.
وی اظهار داشت: بر اساس بخشنامه جدید آیین کیفری برای اصلاح مجرمین از جمله جرایم حبس در سال گذشته، برای برخی متهمان مجازات غیر زندانی تعیین شد.
وی ادامه داد: در این زمینه پارسال سه هزار و ۴۲۱ دادنامه مجازات حبس آنها به مجازات جایگزین حبس تبدیل شد که برای ۹۰۷ محکوم احکامی از جمله همیار پلیس، تهیه کلیپ های آموزشی، حرفه آموزی، کتابخوانی، خدمات رایگان به دستگاه های خدماتی از جمله شهرداری و سایر موارد صادر کرد.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از راه اندازی سامانه ثنا (ثبت نام ابلاغ الکترونیک قضایی) در سطح کشور و استان خبر داد و در این باره گفت: در قالب این سامانه اشخاص حقیقی می توانند با مراجعه به شعب دادگستری وقوه قضائیه نسبت به ثبت نام اقدام کرده تا پس از آن و احراز هویت، حساب کاربری به آنها اختصاص یابد.
صیفی، کاهش اطاله دادرسی و خدمات رسانی آسان به مردم را یکی از اهداف این طرح دانست و گفت: کاهش هزینه طرف دعوی و دستگاه قضا از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
وی عنوان کرد: در حالی مردم نسبت به این موضوع اطلاع کافی ندارد که ۱۰۰ درصد به نفع خودشان است، اکنون در کشور ۷.۴ درصد و در خراسان جنوبی ۱۳.۸ درصد ثبت نام کرده اند اما نیاز به اطلاع رسانی بیشتر است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله