#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در خصوص سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند، در گفتگو با خبرنگار  خبرو هنر ، اظهارکرد: پس از آتش سوزی که اتفاق افتاد، احداث این سالن در پایان سال ۱۳۹۶ شروع شد.

وی افزود: زیربنای آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند ۷ هزار و ۳۷۲ مترمربع و مساحت مجموع پروژه یک هزار و ۷۰۰ مترمربع. است که تاکنون ۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن هزینه شده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت قبلی سالن ۳۸۰ صندلی بود که اکنون به ۶۰۰ صندلی افزایش یافته و دارای سن گردان و دکور متحرک است، گفت: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۵ درصد است و تاکنون اسکلت ساختمان، دیوارچینی، سقف و بخشی از نما انجام شده و سفتکاری، نازک کاری، نما، تاسیسات و تجهیزات این سالن باقی مانده است.

نیاز اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز سالن

رمضانی بیان کرد: برای تکمیل ساختمان این پروژه ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اوراق و یا  ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نقد نیاز است. برای تجهیز آن هم ۶ میلیارد تومان در قالب اوراق یا ۳ میلیارد تومان اعتبار نقد نیاز است. ولی معمولا اعتبار آن از طریق تخصیص اوراق تامین می شود.

وی عنوان کرد: در مجموع ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای ساخت و تجهیز این سالن در قالب اوراق و یا نصف این مبلغ به صورت نقدی نیاز است.

زمان افتتاح پروژه بسته به تامین اعتبار

رمضانی تصریح کرد: افتتاح این پروژه بستگی به تامین اعتبار دارد و اگر اعتبار آن تامین شود، می توان برای افتتاح و بهره برداری از آن برنامه ریزی و زمان تعیین کرد.

او ادامه داد: در همین خصوص قبلا با به به و چه چه خیلی گفته می شد که این سالن در فلان تاریخ و سال افتتاح می شود، اما تعیین تاریخ افتتاح بسته به تامین اعتبار است و نمی توان تاریخی تعیین کرد، چرا که با توجه به وضعیت اعتباری دولت تعیین زمان افتتاح سخت است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه قبلا اعلام شده بود که ساخت پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: درست است، اما در طی ساخت این پروژه؛ هم قیت مصالح و تجهیزات به صورت چشمگیری افزایش یافت و هم اعتبار آن از طریق اوراق تامین می شود که باعث می شود به دو برابر افزایش یابد، در حالی که اگر پول نقد باشد، با ۷ میلیارد تومان پروژه هم تکمیل و هم تجهیز می شود.

رمضانی ادامه داد: از طرف دیگر پروژه مشمول زمان می شود و افزایش قیمت ها هم اتفاق می افتدف در حالی که اگر پروژه هر چه زودتر افتتاح شود، قیمت تمام شده هم کمتر می شود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ برنامه ریزی شده بود که این سالن تا سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، اما اگر به همین روال اعتبار دریافت کند، ممکن است ۳-۴ سال دیگر هم به طول انجامد. در هر حال؛ برای تخصیص اعتبار پیگیر هستیم.

آمفی تئاتر فرزان تنها سالن تخصصی برای هنرمندان است

او گفت: سالن آمفی تئاتر علامه فرزان واقعا دارای اهمیت است، چرا که تنها سالن تخصصی فرهنگی و هنری برای جامعه هدف و رشته های هنری مثل تئاتر و موسیقی است که می تواند نیاز هنرمندان استان را پوشش دهد و مورد استفاده رشته های مختلف نمایش، موسیقی، هنرمندان و گروههای دیگر قرار بگیرد.

رمضانی افزود: متاسفانه اکنون نبود این سالن به شدت احساس می شود و خود فرهنگ و ارشاد هم در اجرای برنامه هایش دچار مشکل است و باید به دنبال جا و مکان باشد. البته دو پلاتو کوچک و سالن گلبانگ را داریم، اما این سالن ها استاندارد لازم برای تولید و کارهای هنری را ندارد و همین موضوع تامین اعتبار و بهره برداری از سالن فرزان را ضروری تر می کند.