تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا/توصیه به تزریق واکسن در گروه های پرخطر

?در مصاحبه با سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم  پزشکی بیرجند و مرکز بهداشت استان، در خصوص اهمیت آنفلوانزا،مهمترین راه انتقال این بیماری،گروه های پرخطر، راه های پیشگیری از این بیماری با تاکید بر استفاده از واکسن آنفلوانزا و بهترین زمان واکسیناسیون را بخوانید.

?دکتر مجید شایسته در خصوص اهمیت بیماری آنفولانزا گفت: آنفولانزا یک بیماری حاد ویروسی تنفسی است که واگیر دار بوده و اهمیت آن به دلیل سرعت انتشار بالای آن است. هر فرد با شروع ناگهانی تب بیشتر از ۳۸ درجه و سرفه یا ناراحتی گلو به همراه یک یا چند علامت دیگر از قبیل خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی، قرمزی مخاط و یاسابقه تماس با فرد مبتلا به آنفولانزا بایستی سریعاً به پزشک مراجعه نماید.

?مهمترین راه انتقال این بیماری در محیط های بسته پرجمعیت از طریق هوا می باشد.

همترین راه انتقال این بیماری در محیط های بسته پرجمعیت از طریق هوا می باشد. لازم بذکر است ویروس آنفولانزا ممکن است ساعت ها در یک محیط سرد و رطوبت کم زنده بماند. راه های پیشگیری از این بیماری نیز رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله تماس با دیگران، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه ، رعایت بهداشت دست ها ، واکسیناسیون و رعایت فاصله اجتماعی از دیگران در صورت دارا بودن علایم می باشد.

واکسن آنفولانزا چه نقشی در پیشگیری از این بیماری دارد؟

واکسیناسیون آنفولانزا بخصوص در گروه های پرخطر می تواند حدود ۳۱ درصد خطر مرگ و تا ۸۲ درصد خطر بستری به دنبال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

گروه های پر خطر شامل چه افرادی هستند؟

افراد در معرض خطر بیماری آنفولانزا شامل کارکنان بهداشت درمان، سالمندان، ساکنین آسایشگا هها و کارکنان آن، بیماران مزمن ( آسم، بیماران قلبی، بیماران کلیوی، بیماران تنفسی، بیماران سرطانی، ضعف سیستم ایمنی، اختلالات عصبی و عضلانی و… )، خانم های باردار در سه ماهه دوم و سوم و همچنین کودکان ۶ ماه تا ۵۹ ماه می باشند. توصیه می شود این افراد حتماً واکسن تزریق نمایند.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا چه زمانی است؟

بهترین زمان تزریق واکسن مقارن با سرد شدن هوا ( اواخر شهریور ماه ) است. البته پس از این زمان نیز تزریق واکسن در پیشگیری از بیماری موثر خواهد بود ولی در این محدوده زمانی، اثر بخشی بیشتری دارد.

واکسن آنفولانزا در چه زمان و مکان هایی توزیع می گردد؟

واکسن آنفولانزا هم اکنون در داروخانه های سراسر کشور در دسترس قرار داشته و کلیه افراد می توانند نسبت به خرید و تزریق واکسن اقدام نمایند.

علاوه بر آن هر ساله یک سهمیه رایگان از این واکسن به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحویل می گردد که بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت ، این سهمیه در اولویت اول به کادر درمان در بخش های خاص مانند عفونی و همچنین بیماران پرخطر مانند بیماران سرطانی و دیالیزی ها تزریق شده و در مراحل بعد در صورت دریافت سهمیه به سایر افراد پرخطر مانند سالمندان، بیماران مزمن، مادران باردار و کادر بهداشت شاغل در مراکز پرتردد تزریق خواهد گردید.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس بهداشت و ا حسن پور