نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری استان خراسان جنوبی همزمان با هفته پژوهش و فناوری در بیرجند گشایش یافت.

مسوول پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی شامگاه سه‌شنبه در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: در ماه‌های اخیر تلاش کردیم که از سراسر استان مخترعان و طرح‌های برتر را شناسایی کنیم و حتی به روستاهای دوردست هم رفته‌‎ایم.

مصطفی وقاری افزود: این نمایشگاه اولین بار در خراسان جنوبی برپا شده است و در این راستا چهار پیش رویداد در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاینات و بیرجند مبتنی بر نیازهای اصلی استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه از هر شهرستان ۱۰ تا ۱۵ ایده فراخوان شد گفت: از این چهار شهرستان ۱۲ تیم پذیرش شدند و علاوه بر این هشت تیم به‌صورت آزاد پذیرش شده‌اند.

مسوول پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ تیم در نمایشگاه جهادگران علم و فناوری استان حضور دارند که از پنج تیم برتر در مراسم اختتامیه تقدیر خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناسایی افراد مستعد در ایده‌پردازی، کارآفرینی و فناوری ذکر کرد و گفت: علاوه بر رتبه‌هایی که کسب شود، ایده‌های قابل اجرا شناسایی و در حد مقدورات حمایت مادی و معنوی خواهند شد.

وقاری بیان کرد: همچنین طرح‌های برتر در همین نمایشگاه به سرمایه‌گذاران وصل خواهند شد.

رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: باید ایده‌های نو و اختراعات در جهت حل مشکلات مردم باشد تا در جهت علم، ثروت‌آفرینی و رفاه مردم حرکت کنیم.

سید سعیدرضا احمدی‌زاده افزود: باید چرخه کسب علم به فناوری متصل شود و قدرت‌های بزرگ هم در حوزه فناوری تلاش کردند تا به جایگاهی رسیدند.

وی گفت: براساس بیانات مقام معظم رهبری هیچ راهی برای پیشرفت جوامع جز کسب علم وجود ندارد و فناروی موجب می‌شود ثروت را به جامعه بیاوریم و قدرت پیدا کنیم.

رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران هر جایی که عزم و اراده کردیم که کار جهادی انجام دهیم و روی پای خود بایستیم کارها پیشرفت کرده است و به عنوان مثال در حوزه نظامی به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: هر جایی که تعلل و وابستگی و نگاه به غرب داشتیم، فریب خوردیم و نمونه آن برجام است که هشت سال فرصت کشور را گرفت و خیلی‌ها از متن برجام خبر ندارند که در آن بسیاری از مرزهای دانش کشور را بستند چون نمی‌خواستند ایران اسلامی پیشرفت کند.

احمدی‌زاده گفت: علم مهمترین مولفه قدرت و پیشرفت کشورها است اما علم باید همراه با تزکیه و ایمان و تعهد باشد که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و بزرگان است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت فناوری حرکت کنیم و نخبگان و مخترعان با علم خود مشکلات کشور را حل کنند افزود: دولت باید از نخبگان حمایت کند تا ایده‌های آنان تبدیل به محصول و تولید انبوه شود.

رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهار داشت: کار علمی تلاش و زمان بسیاری می‌خواهد و هدف‌گذاری باید ایجاد کسب و کار و ثروت‌آفرینی در کنار تلاش باشد لذا بسیاری از صنایع بزرگ مانند مایکروسافت از استارتاپ‌ها شروع کردند.

وی گفت: محصولی می‌خواهیم که کارایی داشته باشد و مشکل مردم را حل کند، اگر محصول تولیدی ما نوآوری نداشته باشد خیلی سریع در رقابت از چرخه خارج می‌شود همچنین در مسیر باید از علم و مهارت فراوان استفاده کنیم و تیم خوبی برای همکاری انتخاب شود و به بازاریابی هم توجه داشته باشیم.

احمدی‌زاده ادامه داد: از برگزیدگان جشنواره جهادگران علم و فناوری استان حمایت می‌کنیم تا به مرحله کسب و کار برسند.

جشنواره و نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی از ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه در حسینیه جماران بیرجند دایر و حضور برای عموم مردم آزاد است.

۲۰ تا ۲۶ آذر هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده و برنامه‌های این هفته در سال جاری با شعار “پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید” در حال برگزاری است.