استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر به دنبال توسعه استان هستیم باید با پیگیری و نزدیکی با وزارتخانه ها به دنبال جذب هرچه بیشتر منابع ملی باشیم.

محمد صادق معتمدیان شامگاه یکشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی افزود: با اعتبارات محدود و ناچیز استانی نمی توانیم اقدام خاصی انجام دهیم و باید توسعه استان با جذب هرچه بیشتر اعتبارات ملی توسط دستگاه های اجرایی دنبال شود.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت های مختلف کشور برای توسعه استان استفاده کنیم و تاکنون در جذب اعتبارات ملی اقدامات خوبی با همکاری مجمع نمایندگان استان و مسئولان دستگاه های اجرایی رقم خورده، به طور مثال امسال در زمینه آبخیزداری اعتبارات استان بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین با پیگیری های صورت گرفته در زمینه گردشگری، بازآفرینی شهری، آب و فاضلاب، احیای قنوات، آب و خاک و توسعه و بازسازی مدارس اعتبارات خوبی برای استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور در شرایطی قرار دارد که تشدید تحریم ها و محدودیت ها در زمینه فروش نفت مشکلاتی را ایجاد کرده است ادامه داد: تاکنون مجلس شورای اسلامی و نظام، سناریوهای مختلفی را طراحی کرده اند که در این شرایط سخت و بحرانی انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم.

معتمدیان با بیان اینکه جزو معدود سال ها بعد از انقلاب اسلامی است که بودجه کشور سه بار تعدیل شده است گفت: ما در شرایط یک جنگ اقتصادی و امنیتی نابرابر قرار داریم و در این خصوص انتظار ما از دستگاه های اجرایی این است که آمادگی لازم را در این شرایط بحرانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه احتمال لحاظ شدن سناریوهای انقباضی در بودجه سال جاری وجود دارد افزود: با رایزی های مختلف با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و در سفر ایشان به استان برنامه های میان مدتی را دنبال کردیم تا یکسری عقب ماندگی های استان و نیازهای دستگاه های اجرایی را مرتفع کنیم.

وی گفت: از محل اعتبارات سفر آقای نوبخت ۲۴۰ میلیارد تومان در مرحله تخصیص است که با تخصیص این اعتبار کمک خوبی به بخش های اولویت دار استان خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر قرار است توسعه ای در استان شکل بگیرد باید با همکاری نمایندگان مردم استان در مجلس و مجموعه استانداری بیشترین اعتبارات ملی را جذب کنیم.

وی گفت: علیرغم محدودیت اعتباری تاکید شده که در توزیع اعتبارات هزینه ای و جاری، عدالت بین دستگاه ها رعایت شود و در این زمینه نمی شود رضایت مندی ۱۰۰ درصد را داشته باشیم ولی باید عدالت مندی نسبی ایجاد شود.

وی گفت: همچنین تاکید شده که اعتبارات جاری و هزینه ای همه دستگاه ها افزایش یابد و باید به اعتراضات برخی مسئولان دستگاه های اجرایی نیز رسیدگی شود تا حقی از دستگاهی ضایع نشود.

معتمدیان بیان کرد: متاسفانه ۱۸۱ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سال گذشته دستگاه های اجرایی استان جذب نشده است که این موضوع قابل قبول نیست و باید دستگاه های اجرایی طی ۷۲ ساعت نسبت به جذب مبالغ نقدی این اعتبارات اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تا وقتی مسئولان دستگاه های اجرایی این اعتبارات را جذب و تعیین تکلیف نکرده اند حق ندارند از ادارات خود خارج شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه های اجرایی در یک هفته مابقی اعتبارات تملک دارایی را جذب کنند و سازمان برنامه و بودجه استان گزارش دهد که اگر دستگاهی این اعتبار را جذب نکرد این اعتبارات را براساس اولویت ها در استان هزینه کنیم.

وی تصریح کرد: براساس گزارش نظارتی سازمان برنامه و بودجه اگر دستگاهی در جذب اعتبارات تساهل کرد، حتماً برخورد خواهد شد و در این خصوص مکاتبه ای با وزیر مربوطه انجام و اطلاع رسانی عمومی هم خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در شرایطی که استان در مضیقه است و کمبود شدید اعتبارات را داریم و به این شکل قرار باشد کم توجهی شود، قابل قبول نیست.

استاندار خراسان جنوبی در خصوص واگذاری بخشی از واحدهای دولتی هم گفت: از ۹۶ واحد دولتی سال گذشته کمتر از هشت واحد به فروش رسیده است.

وی افزود: این موضوع اول اینکه قانون است و باید اجرا شود از طرفی این موضوع همچنین یک ظرفیت قانونی است که از این منابع می توانیم برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی استان مشکلاتی در زمینه به روز رسانی و چارت های سازمانی دارند گفت: براساس گزارش مسئولان دستگاه های اجرایی در این زمینه وضعیتی خوبی نداریم و با جلسه ای که با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشته ایم، باید این موضوع از طریق وزارت خانه ها پیگیری و حل شود.

معتمدیان بیان کرد: دستگاه های اجرایی در این خصوص نیازمندی های خود را احصا و به وزارتخانه ها ارسال کنند، رونوشتی برای سازمان برنامه و بودجه استان نیز ارسال کنند.

وی به اهداف سفرهای شهرستانی اشاره کرد و افزود: دیدار مردمی و شناخت از ظرفیت ها و مشکلات شهرستان ها از اهداف سفرهای شهرستانی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در دیدارهای بی واسطه با مردم با مطالبات به حق آنان آشنا می شویم، دلیل حضور ما در شهرستان ها این است که بی واسطه و به صورت میدانی مشکلات را ببینیم و این سفرها ظرفیتی است که برخی از عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دستگاه های اجرایی پیگیر مصوبات سفرهای شهرستانی باشند گفت: در برخی شهرستان ها در اجرای مصوبات پیشرفت خوبی و جلوتر از برنامه زمان بندی داشته ایم که باید این مطالبات به حق مردم توسط دستگاه ها اطلاع رسانی شود.

معتمدیان عنوان کرد: مردمی قانع داریم و در سفرهای شهرستان مطالبات محدودی دارند که می توانیم با تلاش جهادی و هم افزایی بیشتر دستگاه ها با همین اعتبارات محدود این خواسته های مردم را محقق کنیم.

وی اظهار داشت: سفرهای شهرستانی که مسئولان دستگاه های اجرایی در گرمای ۴۵ درجه و روزهای تعطیل در شهرستان های استان حضور پیدا می کنند تا این لحظه برکات خوبی داشته است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله