مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۹ رویداد این استان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده و پنج رویداد دیگر در حال ثبت است.

هادی شاهوردی  در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری (پنجم تا یازدهم مهر) افزود: آیین سنتی بی‌بی گردی، جشنواره انار و زعفران، بازی بومی و محلی روستای گستج، آیین سنتی کوزه شکنی قاین، جشنواره طلای سرخ قاین، جشنواره شهاب باران، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف و عناب ته کنی خوسف از جمله رویدادهای ثبت شده است.

وی گفت: پنج رویداد گردشگری دیگر مربوط به شهرستان‌های طبس، سرایان سربیشه و خوسف در حال ثبت شدن است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار جهانی هفته گردشگری امسال “گردشگری سبز تنوعی از رویداداها” است اظهار کرد: در این هفته ۲۷ پروژه با اعتبار هزار میلیارد ریال از محل منابع ملی، استانی و آورده متقاضی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی افتتاح سفره خانه‌های سنتی، کارگاه‌های صنایع دستی و اقامگاه‌های بوم‌گردی را از جمله این پروژه‌ها برشمرد.

شاهوردی با اشاره به مجوزهای صادر شده برای تاسیسات گردشگری در استان گفت: ۱۰ هتل استان در حال فعالیت بوده و چهار مورد دیگر در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس و قاین در دست ساخت است.

وی از صدور ۱۵ پروانه بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری در یک سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت ۳۵۰ مورد از تاسیسات گردشگری استان بازدید نظارتی شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ۲ مجموعه آب درمانی در استان فعال بوده و یک مورد دیگر در فردوس در دست ساخت است که کارهای اولیه آن انجام شده و در مرحله اخذ مجوزهاست، مجموعه آب درمانی دیگ رستم نیز دارای متقاضیانی است ولی تلاش می‌کنیم آستان قدس رضوی در این زمینه ورود کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش گردشگری، ۸۴ مجموعه بوم‌گردی و ۲۰ سفره خانه سنتی در استان فعال است و در یک سال گذشته ۶۴ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری جذب شده است.

شاهوردی گفت: طی این مدت در حوزه بررسی و پاسخگویی به شکایات واحدهای گردشگری خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور بوده و سال گذشته ۱۱ مورد کارت برای راهنمایان گردشگری در استان با توجه به بررسی پرونده‌ها صادر شده است.

وی افزود: در این مدت ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه گردشگری استان به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: میزان اقامت رسمی گردشگری در استان از سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۶۳ نفر بوده که در سامانه‌های مرتبط ثبت شده و این میزان ۶۰ درصد اقامت‌های استان را در کمپ‌های موقت و زائرسراها تشکیل می‌دهد.

وی تعداد بازدید از جاذبه‌های گردشگری و موزه‌های خراسان جنوبی در یک سال گذشته را چهار میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۸۵ مورد اعلام کرد.

شاهوردی با اشاره به اینکه چهار انجمن مربوط به تاسیسات گردشگری در استان فعالیت دارند گفت: انجمن راهنمایان گردشگران نیز با آموزش‌هایی که ارائه شده، راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فصل پاییز به عنوان آغاز فصل گردشگری استان تعیین شده است افزود: برای دعوت از مسافران و گردشگران به استان در این فصل تیزرهایی در رسانه استانی و ملی پخش می‌شود همچنین بروشورهایی در پروازهای مختلف برای آشنایی مسافران با استان تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: رویداد ملی گردشگری کویر از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم آغازی برای معرفی فصل گردشگری استان باشد.

وی با اشاره به ثبت جهانی چهار کاروانسرای خراسان جنوبی که به تازگی انجام شده است افزود: خراسان جنوبی پنجمین استان از لحاظ تعداد کاروانسراهای جهانی بوده است.

شاهوردی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ کاروانسرای ده محمد و سرایان کاربری دارد و ۲ کاروانسرا هم آماده واگذاری به بخش خصوصی است که با تخصیص اعتبارات مرمت آنها به خوبی انجام می‌شود.

وی از رشد ۹۸ درصدی اعتبارات امسال میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد و گفت: اعتبارات استانی در این راستا ۳۶۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اعتبارات دور اول سفر رئیس جمهور به استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ۶۰۰ میلیارد ریال و در سفر دوم هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: از مجموع اعتبارات ابلاغی دور دوم سفر ۱۰۰ میلیارد ریال مربوط به بازارچه‌های صنایع دستی و هزار میلیارد ریال در حوزه تکمیل زیرساخت‌های سه گانه هزینه می‌شود.