🔹معاون سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: ۱۲ منطقه را برای ایجاد سامانه های پرتودهی کشاورزی تعیین کردیم و امیدواریم تا پایان امسال ۴ سامانه را در نقاط مختلف راه اندازی کنیم.
سیدپژمان شیر مردی در نشست با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز بازدیدی از ظرفیت های کشاورزی استان داشتیم و در حوزه تولید محصول زرشک و زعفران اقدامات خوبی انجام شده که قابل تقدیر است.
🔹معاون سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه حل مشکلات کشور اولویت ما در دولت سیزدهم است، افزود: در دولت سیزدهم در دو سال اول ۲۴ دستاورد تحویل دادیم که عملی شده و برخی در مرحله اخذ مجوز هستند.
🔹شیر مردی با تأکید بر اینکه رویکرد ما این است که نمونه های فناورانه تولید کنیم، اظهار داشت: درخصوص راه اندازی سامانه پرتودهی گاما ورود کردیم، ۱۲ منطقه برای ایجاد سامانه های پرتودهی کشاورزی تعیین شده و امیدواریم تا پایان امسال ۴ سامانه را در نقاط کشور راه اندازی کنیم.
🔹وی گفت: استان خراسان جنوبی چند محصول راهبردی دارد و محصولات استان برند کشور هستند لذا زعفران و زرشک و به دنبال آن عناب را باید برای آفت کشی و تضمین امنیت غذایی پرتودهی کنیم.
🔹معاون سازمان انرژی هسته ای گفت: ۹۸ درصد تولید زرشک دنیا را داریم لذا با کمک بخش دولتی یک سامانه پرتودهی گاما را برای استان خراسان جنوبی راه اندازی می کنیم و یک سامانه هم با کمک بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.
🔹وی با بیان اینکه نگاه ما باید حفظ ذخایر ژنتیکی کشور باشد، تصریح کرد: پرتو دهی برای آفت کشی می باشد و حدود ۷۰ سال است این تکنولوژی‌های در دنیا استفاده می شود.
🔹شیر مردی با ذکر این نکته که ۹ استاندارد ملی برای پرتودهی داریم، گفت: ۵۰ درصد سامانه های پرتودهی در آمریکاست و هرکجا سامانه نبوده شاهد ورود سم های شیمیایی بیشتر هستیم لذا سلامت غذایی باید برای ما مهم باشد.
🔹وی ادامه داد: اگر نگاه ما به موضوع امنیت غذایی باشد باید اجازه ایجاد ضایعات را ندهیم ، ما ۳۰ درصد در محصولات کشاورزی ضایعات داریم یعنی ۱۰ میلیارد دلار سود ما از بین می برد.
🔹معاون سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۱۲ محصول را هدف گذاری کردیم، گفت: ما پنج ادویه بومی مانند زعفران، سماق، گل پر و فلفل قرمز داریم و باید برای آن ها برنامه داشته باشیم.
🔹وی افزود: ایجاد سامانه های پرتو دهی را در اردبیل، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان، فارس، جنوب کرمان، کهنوج و جیرفت و مازندران شروع کردیم، و هم اکنون این مهم در استان خراسان جنوبی آغاز خواهد شد.
🔹به گفته وی؛ اگر سه درصد از محصولات کشاورزی فساد پذیر را پرتودهی کنیم می توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم، همچنین انرژی هسته ای فقط تولید برق و انرژی نیست بلکه در حوزه محیط زیست و کشاورزی هم کاربردهای بسیار زیادی دارد.

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور