#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: لازمه برگزاری تور گردشگری در استان اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی است و تورهای غیرمجاز حق ورود به مناطق گردشگری را ندارد و با آنها برخورد شدید می‌شود.

هادی شاهوردی  اظهار داشت: از ابتدای امسال سه مورد تبلیغات تور غیرمجاز در استان شناسایی و برخورد لازم به آنها انجام شده است.

وی افزود: حدود ۵۰ تور مجوزدار نیز از ابتدای امسال در استان برگزار شده و یا وارد جاذبه‌های گردشگری شده‌اند که مجوزهای لازم برای آنها صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: فقط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که دارای بند «ب» هستند می‌‍توانند با استفاده از راهنمای رسمی و کارت اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند.

وی افزود: این تورها می‌تواند فرهنگی و تاریخی یا طبیعت‌گردی باشد اما تورهای تخصصی همچون بازدید از صنایع، گردشگری یا ورزشی که زیرشاخه اکوتوریست هستند نیز مجوز برگزاری دارند.

شاهوردی با اشاره به وجود بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌هایی از سوی وزارت گردشگری گفت: هرگونه تورگردانی بر اساس این بخشنامه ها باید مجوز داشته باشند در غیر این صورت قطعا با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت طرح‌های خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت مسافرتی و سیاحتی می‌کنند موظف هستند که مجوزهای لازم را از مرجع مربوطه دریافت کنند در غیر این صورت نیروی انتظامی از فعالیت آنها ممانعت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب فرهنگی از تورهای غیرمجاز گردشگری و گردشگر نماهاست عنوان کرد: گردشگری باید با رعایت حقوق و قوانین و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی باشد.

تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.