استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به ذائقه بصری مردم در ساخت و سازهای شهری از نکات مهم و اساسی است که زمینه نشاط روحی و روانی را فراهم می‌کند.

 حمید ملانوری روز یکشنبه در آیین افتتاح ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی افزود: ایمنی و امنیت‌سازی در ساخت و سازها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که بخشی از متولی آن حوزه نظام مهندسی است و باید به خوبی این مساله مدیریت و لحاظ شود.

وی اظهار داشت: همه ما شهر را به عنوان موجود زنده قبول داریم و همه افرادی که در طراحی شهرها نقش دارند، این موضوع را پذیرفته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سلامت و بیماری، رشد و توسعه و عقب‌ماندگی شهر در راستای اقداماتی است که شهروندان یا موثرین در توسعه فضاهای شهری انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: از آنجایی که هر موجود زنده نیازمند تربیت است، در شهر هم موضوع همین است و نیاز به تربیت دارد که برای تربیت آن به آموزشگاه‌ها و مراکزی نیاز داریم و سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از این آموزشگاه‌ها در راستای تربیت شهر است.

ملانوری از سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه تربیت شهر به یک آموزشگاه غیرانتفاعی یاد کرد و گفت: قاعدتا مربیان و معلمان آن هم اعضای این سازمان هستند.

وی بیان کرد: برای اینکه هم شهر و هم شهروندان از فضای شهر استفاده مناسب‌تری داشته باشند، نیازمند این است که این معلمان و مربیان نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت محیط زیست و مدیریت آلاینده‌ها از دیگر نکاتی است که باید در ساخت و سازها در شهرها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فضای فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه از اهمیت اساسی برخوردار است، اضافه کرد: در هر جامعه‌ای اصالت فرهنگی، حفظ هویت فرهنگی و حفظ آداب و رسوم با همین‌ ساخت و سازها و طراحی‌ها شکل می‌گیرد و داوم دارد.

ملانوری گفت: موضوع هویت ملی، فرهنگی دینی، اعتقادی و فرهنگ عمومی در طراحی‌ها اهمیت زیادی دارد و گاهی در نوع طراحی و معماری دخالت‌هایی کردیم که با معماری اسلامی و ایرانی همخوانی ندارد و این طراحی‌ها با محیط یک منطقه از نظر آب و هوایی همخوانی ندارد.

وی افزود: گاهی این دخالت‌ها، اصالت‌ها را هم دچار خدشه می‌کند که باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مسائل شهر و جامعه از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به نوعی با کار ساختمان‌سازی و طراحی آن ارتباط نزدیک دارد و نوع طراحی، معماری و مدیریت در فضای شهر می‌تواند به اقتصاد جامعه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان‌های فاخر باعث معرفی شهر می‌شوند، گفت: به عنوان مثال در سفر اخیر رییس جمهوری و وزرا به استان از کیفیت و ظرفیت فرهنگسرای شهر بیرجند تقدیر شد.

ملانوری با تقدیر از ساخت با کیفیت ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: این ساختمان می‌تواند در ساخت، نما و طراحی داخلی به عنوان الگویی در این زمینه معرفی شود.

وی تصریح کرد: این ساختمان فقط یک بنا نیست بلکه محلی برای خدمتگزاری به مردم است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی هم گفت: این ساختمان با زیربنای هزار و ۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه ساخته شده است.

حسین عباسی اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه را ۱۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: مهمترین هدف از احداث این بنا که با مصالح بومی ساخته شده، ارتقای سطح خدمات به مراجعان است.

وی شمار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی را ۲ هزار و ۸۶۰ عضو ذکر کرد و گفت: ۵۰ درصد این اعضا فعال هستند و خدمات مهندسی را در هفت رشته به مردم ارائه می‌دهند.