مجتبی خلیفه دبیر علمی همایش ملی دیوان‌سالاری در شرق جهان اسلام پیش از ظهر امروز در همایش ملی دیوان‌سالاری در شرق جهان اسلام تا پایان قرن سیزدهم که در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزارشد، اظهار کرد:بر کسی پوشیده نیست که تمدن ایرانی و اسلامی بر پایه دیوان‌سالاری نظام‌مند و دقیق تشکیل شده است.

وی با بیان این که دیوان‌سالاری با بوروکراسی و نظام فعلی اداری متفاوت است،تصریح کرد:بایستی این موضوع مورد توجه جدی دانشجویان و اهل تحقیق قرار گیرد.

دبیر علمی همایش ملی دیوان‌سالاری در شرق جهان اسلام تا پایان قرن سیزدهم اضافه کرد:از زمانی که تمدن اسلامی در اوج شکوفایی قرار داشت دبیرانی توانمند و مستعد در رأس دیوان‌سالاری و نظام اداری کشور قرار داشتند.

خلیفه تصریح کرد: ازهشت ماه قبل، فراخوان مقاله نویسی در موضوع دیوان سالاری را دادیم که ۱۰۰ مقاله را از دانشجویان دریافت کردیم.

وی مهمترین هدف از مقاله نویسی در موضوع دیوان سالاری را،جذب استعدادهای پویا در این زمینه دانست و عنوان کرد:بایستی افرادی در این کار به فعالیت بپردازند که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند.

دبیر علمی همایش ملی دیوان‌سالاری در شرق جهان اسلام با اشاره به این نکته که از مجموع ۱۰۰ مقاله دریافت شده،  ۵۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت،یادآورشد: همچنین ازتعداد مذکور، چکیده ۸۳ مقاله را چاپ کردیم.

خلیفه با بیان این که در موضوع دیوان سالاری شاهد فقر مطالعاتی زیادی هستیم،متذکر شد:خوشبختانه طی یک تا دو دهه اخیر، به صورت جدی در آن کار شده است .

وی دیوان سالاری شایسته را تحقیقات زیادی از جنبه‌های جدید اعلام کرد و گفت: آنچه مسلم است آن است که یکی از بقای نظام اسلامی، دیوان سالاری ایران بود.

خلیفه در پایان همچنین به ضرورت پرداخت تاریخی به موضوع دیوان‌سالاری در ایران اشاره ای داشت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله