#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تدوین طرح مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان که با مشارکت دانشگاه بیرجند در حال انجام است باید با همیاری و مشارکت مردم این منطقه انجام شود.

علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در نشست کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری، آمایش سرزمین و محیط زیست استان خراسان جنوبی افزود: در تدوین این طرح باید اصل مشارکت مردم محلی، منافع اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و امنیتی اهالی نیز مورد تاکید و توجه باشد.

وی گفت: هر قدمی که برای رشد و توسعه منطقه و روستاها برداشته شود باید با همراهی مردم باشد و شهروندان در امور مربوط به منطقه خود مشارکت و فعالیت داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسایل محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار بوده و زیربنای توسعه است اظهار داشت: برای طرح تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان نباید مانعی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: براساس قوانین و اسناد بالادستی باید تا حد امکان زمینه بهره‌مندی مردم و اهالی بومی منطقه در ابعاد مختلف فراهم شود و از این مساله مهم دریغ نکنیم.

عباس‌زاده افزود: تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان و تالاب خور در شهرستان خوسف مهمترین تالاب‌های پویای استان خراسان جنوبی هستند که تالاب نهبندان ثبت ملی شده است.

وی گفت: اقدامات لازم برای تالاب خور خوسف نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان معرفی و برای آن طرح مدیریتی تهیه و تدوین شود چراکه حفظ این سرمایه‌ها بسیار مهم است.

برنامه جامع حوزه آبریز تالاب کجی نمکزار نهبندان با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در دست تدوین است.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

مجری برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان هم در این نشست گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از زیستگاه‌های منحصر به‌فرد در استان خراسان جنوبی است.

الهام یوسفی روبیات افزود: از آنجا که در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب دارای آب است، به محل امنی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و زمستان‌گذران تبدیل شده و هر سال پذیرای حدود پنج هزار پرنده مهاجر و بعضا کمیاب کشور است.

وی بیان کرد: از طرفی زندگی جوامع محلی تا اندازه‌ای بستگی به بقای این منبع تالابی دارد بنابراین داشتن برنامه‌ای که تضمین‌کننده خدمات مستمر تالابی بدون کاهش کیفیت آن در آینده باشد، بسیار مهم و ضروری است.

عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حقیقت این برنامه علاوه بر اینکه تضمین بهره‌برداری خردمندانه از تالاب را به همراه دارد تعهدی برای حفاظت و مدیریت تالاب را در بر می‌گیرد.

وی گفت: تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان با به‌کارگیری رویکرد زیست بومی و مشارکت همه دست‌اندرکاران انجام شده است.

یوسفی افزود: این برنامه نتیجه برگزاری چندین کارگاه و نشست مشورتی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، نمایندگان جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد است و در آن دیدگاه‌های همه ذینفعان اعم از دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی لحاظ شده است.

وی گفت: این برنامه به عنوان سند بالادستی تلقی شده است و همه دست‌اندرکاران همانطور که در تدوین آن نقش بی‌واسطه‌ای داشته‌اند، تعهد و عزم خود را بر اجرای برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار این برنامه مدیریتی قرار داده‌اند.

مجری برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان بیان کرد: در نظر گرفتن حقوق ذینفعان به‌ویژه ساکنان محلی حاشیه این مجموعه تالابی و لحاظ کردن نظرات دستگاه‌های اجرایی مرتبط از نقاط قوت و برجسته این برنامه به شمار می‌رود.

وی گفت: امید است با اجرایی شدن برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان در کنار پایش، ارزیابی و بهبود مستمر آن، الگویی از توسعه پایدار در کشور به وجود آید و به سهم خود، گامی کوچک برای نهادینه ساختن اصل پنجاهم قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی می‌داند، برداریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درباره دستور کار دیگر این نشست مربوط به اعلام ۸۵۰ متر مربع زمین مازاد در منطقه دُرح سربیشه توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حالی که دانشگاه این زمین را به عنوان مازاد به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اعلام کرده به نظر می‌رسد در حوزه بهداشت و درمان به این زمین نیاز باشد.

وی ادامه داد: وقتی زمینی به عنوان مازاد توسط دستگاه‌های اجرایی استان به اداره کل اقتصادی و دارایی اعلام می‌شود به‌ناچار باید به فروش برسد و برای امور دیگری تغییر کاربری داده شود لذا امکان بازگشت زمین نیست.

عباس‌زاده گفت: بخش درح سربیشه اخیرا به شهر تبدیل شده و از طرفی موقعیت مرزی و استراتژیک آن حکم می‌کند حوزه بهداشت و درمان منطقه توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی سرانه‌های عمومی را در این منطقه ارتقا دهند افزود: در حال حاضر برای طرح نهضت ملی مسکن در این منطقه ۵۰۰ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به موقعیت مرز، روند پیشرفت و ترقی را شاهد خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون احداث یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی برای شهر درح سربیشه ضرورت دارد و شاید دانشگاه علوم پزشکی اراضی متعددی داشته که به دلیل مساحت کم این زمین را مازاد اعلام کرده است.

وی یادآور شد: احداث بیمارستان خصوصی در قالب توریسم سلامت در درح سربیشه در حال پیگیری و اخذ مجوز است تا علاوه بر اهالی این منطقه مرزی، کشور همسایه نیز بتواند از خدمات بهداشتی و درمانی لازم برخوردار شود.

در دوازدهمین نشست کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری، آمایش سرزمین و محیط زیست استان ۱۱ دستور کار از شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، سربیشه، درح، مود، دیهوک و نهبندان مطرح شد و مورد بررسی و اعلام نظر اعضای کارگروه قرار گرفت.