رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اعلام کرد: در ارتباط با سفر یک روزه رییس جمهوری به استان ۳۸ مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی استان درخواست شده که مباحث مربوط به اجرای آنها و اخذ اعتبار در دست پیگیری است.

مجید پورعیسی روز یکشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که ۲ روز پس از سومین سفر استانی رییس جمهوری به منظور بررسی روند اجرای مصوبات این سفر برگزار شد، افزود: مصوبات درخواستی و پیشنهادی توسط دستگاه‌های اجرایی در جلسه امروز مطرح شد که عناوین آن کامل و روش‌های پیشنهادی آن اخذ خواهد شد.

وی بیان کرد: یکسری مصوبات نیاز به اعتبار و برخی نیاز به مجوز دارند که پیش‌نویس آنها در روزهای آتی آماده می‌شود و در اختیار استاندار قرار می‌دهیم؛ طبیعی است برخی مصوبات پذیرفته و بخشی نیز رد شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اهم مصوبات مورد نیاز در استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی رایزنی شده و در اختیار متولیان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برای اجرای مصوباتی که با حضور رییس جمهوری مطرح شد و مورد تاکید آیت الله رییسی قرار گرفت کمیته، کارگروه یا ستادهایی تشکیل خواهد شد.

پورعیسی افزود: بنابر تاکید استاندار چارچوب مصوبات را باید تعیین کنیم و تیم‌های قوی ایجاد شود تا چارچوب و الگویی خاص برای اجرایی شدن مصوبات باشد.

وی پرداخت مطالبات پیمانکاران، تکمیل راه آهن قطعه یونسی – بیرجند، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام که پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در اولویت قرار دارد، طرح توسعه نهضت گلخانه‌ای، فرآوری محصولات استراتژیک، راه‌اندازی کارخانه محصولات لبنی، تامین اعتبار و تسهیلات برای زنجیره‌های تولید و به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان را از جمله این مصوبات اعلام کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: همچنین خط انتقال سوخت از رفسنجان به پایانه مرزی، افزایش شعاع یارانه سوخت مرزنشینان از ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر، انتقال آب از دریای عمان، افزایش سرانه دانشگاه بیرجند، مباحث مربوط به خشکسالی و فرآورده‌های دامی، تامین ۲۵۰ میلیارد تومان فاینانس آب و فاضلاب، استفاده از مباحث ماده ۲۳ در حوزه آب و تکمیل مطالعات آب‌های ژرف از دیگر مصوبات سفر رییس جمهوری به استان است.

وی افزود: افزایش تخصیص اعتبار برای طرح‌های ملی آب شیرین کن، بیع متقابل، اصلاح نظام پیمانکاری درخصوص حقوق کارگران، تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات، راه‌اندازی واحدهای غیرفعال، جذب مشوق‌ها و جاذبه‌های خاص مناطق کمتر توسعه یافته، تکلیف دولت برای جذب شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی، ستاد توسعه خاوران و تفویض اختیار به استان و اعطای مجوزها از دیگر مصوباتی است که توسط دستگاه‌های اجرایی مطرح شده است.

پورعیسی عنوان کرد: حمایت از صنایع دستی و پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری، تامین زیرساخت‌های گردشگری و کویری، اجرای خط انتقال گاز، تامین زیرساخت‌های مرزی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، تکمیل پروژه‌های بهداشت و درمان، حمایت از تعاونی‌های محصولات استراتژیک، توسعه حوزه زغالسنگ، اعتبارات بند «ت» توسط راه و شهرسازی و تخصیص زمین برای احداث مسکن از دیگر مصوباتی است که در سفر رییس جمهوری مطرح شده و در حال پیگیری است.

رییس جمهوری صبح جمعه (نوزدهم شهریور) به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد و ضمن دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، از معدن زغالسنگ پروده طبس هم بازدید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در ادامه سومین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار و جمعی از مسوولان وارد مرکز استان شد و با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی عصر همان روز به صورت سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند بازدید کرد و سپس در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، حضور یافت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سفر به خراسان جنوبی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و نوزدهم شهریور ماه جاری سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.