استاندار خراسان جنوبی گفت: برای اینکه در تهاجم فرهنگی و جنگ ترکیبی سربلند باشیم، لازم است آموزش و پرورش در کنار تعلیم و تربیت، اقناع‌سازی کند.

جواد قناعت روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: اقدامات ارزشمندی در آموزش و پرورش انجام می‌شود ولی کافی نیست لذا باید تمرکز بر اقناع‌سازی دانش‌آموزان، معلمان و نسل جوان باشد.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی روی جوانان تمرکز کرده است گفت: جوان امروز پرسشگر بوده و موضوعات را با حساب و کتاب می‌پذیرد لذا انتظار می‌رود جلسات تبیینی و پرسش و پاسخ بیشتری برای دانش‌آموزان، معلمان و کارمندان برگزار شود.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی اظهار کرد: حتی کشورهای غربی هم در حال ساماندهی فضای مجازی مروج خشونت هستند لذا اکنون به اثبات رسیده که این فضا چه خطراتی برای جامعه دارد و باید والدین و مدیران در این زمینه هوشیار باشند.

توجه به تعلیم و تربیت، اولویت شورای آموزش و پرورش باشد

وی ادامه داد: انسان‌سازی و تعلیم و تربیت از موضوعات مهمی است که آموزش و پرورش باید بیشتر بر این مسئله تمرکز کند.

قناعت گفت: اگرچه تامین اعتبار برای زیرساخت‌ها نیز باید مورد بحث باشد اما انتظار می‌رود سمت و سوی فضای شورای آموزش و پرورش در سطح شهرستان‌ها و استان بیشتر توجه به موضوعات تعلیم و تربیت باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود با همین امکانات موجود چقدر در امر تعلیم و تربیت موفق عمل شده است ادامه داد: یک جلسه تجمیعی با حضور ۱۱ فرماندار در این خصوص برگزار شود و از این پس فضای  حاکم بر شوراهای آموزش و پرورش موضوع تعلیم و تربیت باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: گزارش‌های خوبی از عفاف و حجاب در مدارس ارایه شد اما چند نکته باید مراعات شود اول اینکه جلوی افراط را باید گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت حجاب خراسان جنوبی نسبت به دیگر استان‌ها بهتر است افزود: فضای استانی طوری است که هر فردی وارد حریم خراسان جنوبی می‌شود خود را ملزم به رعایت حجاب می‌داند.

لزوم انجام کارهای اعتقادی و فرهنگی در حوزه عفاف دانش‌آموزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم بر برگزاری جلسات شورای امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش تاکید کرد.

سید محمدرضا طالبی افزود: در حوزه عفاف دانش‌آموزی و مدارس نیاز به کار اعتقادی و فرهنگی داریم که باید مربیان پرورشی این موضوع مهم را در دستور کار قرار دهند.

وی عنوان کرد: موارد بسیار معدود از حوزه معلمان گزارش‌های بدحجابی و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها را داریم که باید رسیدگی و برخورد شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اقدامات پرورشی و تبیین غیرت در مدارس متوسطه پسرانه هم در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به مرحله ارزیابی تکمیلی رسیدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شد و پذیرفته‌شدگان به مرحله ارزیابی تکمیلی راه یافته‌اند که تا مهر ماه ساماندهی آنها انجام خواهد شد.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: برابر دستورالعمل وزارتخانه ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزش و پرورش به شکل متمرکز در مرکز استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به موضوع اوقافت فراغت دانش آموزان در تابستان اظهار کرد: ثبت نام در پایگاه‌ها انجام شده و امسال مساجد محور برگزاری برنامه‌هاست لذا نسبت به سنوات گذشته درصد پایگاه‌های آموزش و پرورش کمتر و آموزش‌ها مسجد محور شده است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: ۴۹۲ پایگاه اوقات فراغت در استان کار ثبت نام اوقات فراغت را انجام داده و بیش از ۱۱ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به لزوم رایگان شدن ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی استان گفت: طبق دستورالعمل کشوری برای تامین منابع مورد نیاز لازم است صدور مجوز اوراق مالی اسلامی سال ۱۴۰۲ توسط شهرداری های استان انجام شود.

اخذ بی ضابطه شهریه مدارس قابل قبول نیست

موسوی‌نژاد درباره اخذ شهریه در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: شهریه‌ها براساس میزان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجاره بهای ملک بوده و باید در معرض دید اولیا قرار گیرد که امسال مطابق ۱۷ سرفصل تا سقف ۴۰ درصد در استان افزایش داشته و اخذ بی ضابطه شهریه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مدارس دولتی استان کیفیت لازم را دارند افزود: افرادی که استطاعت مالی دارند می‌توانند از ظرفیت مدارس غیر دولتی استفاده کنند که ضوابط خاص خود را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از مرکز استان به عنوان محروم‌ترین شهرستان خراسان جنوبی از نظر فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیتی یاد کرد و با اشاره به فعالیت ۹۶ دبستان و سه دبیرستان این شهرستان به صورت دو نوبت گفت: احداث ۱۰۳ کلاس درس در بیرجند ضروری است.

تعیین تکلیف اردوگاه میرزاکوچک خان شهرستان طبس، تجلیل از فعالان طرح جهادی افسران سپاه پیشرفت و اهدای لوح و هدیه توسط استاندار، حل مشکل انشعابات آب، برق و گاز مدرسه دکتر داریوش گنجی واقع در شهرک امام علی از موضوعاتی بود که در شورای آموزش و پرورش به بحث گذاشته شد.

در مورد ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هم با دستور استاندار مقرر شد جلسه تخصصی در دفتر فنی استانداری با مدیران مربوطه برگزار و نتیجه به شورای آموزش و پرورش اعلام شود.