دکتر ایزدخواه رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با دکتر موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و معاونین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در روز سه شنبه ۲ آبان ماه دیدار و گفتگو کرد.

 در این جلسه  رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی به مهمترین طرح های بنیاد ملی نخبگان برای اعضای هیات علمی شامل طرح های شهید صیاد شیرازی، شهید شهریاری، شهید بابایی، شهید تهرانی مقدم و مرحوم کاظمی آشتیانی اشاره کرد. وی در ادامه به آیین‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور (طرح شهید وزوایی)، انواع فعالیت‌های قابل پذیرش برای همکاری دانشجویان در برنامه‌های بنیاد نخبگان استان، فعالیت‌های قابل پذیرش برای دستیاری دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، جایزه شهید چمران (پسا دکتری) و جایزه شهید دکتر شهریاری (جذب در موسسات علمی) اشاره نمود و تبیین برنامه‌های حمایتی دیگر مانند تسهیلات نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) و شیوه‌نامه حمایت از رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی، از دیگر بخش‌های این نشست بود.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در توضیحات تکمیلی افزود: بنیاد باهدف حمایت از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی استادیاران جوان در دانشگاه‌ها، تسهیلات ویژه‌ای را تحت عنوان جایزه “مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی” در قالب اعتبار پژوهشی و اعتبار تجهیزات به اعضای هیئت‌علمی که بر اساس شیوه‌نامه این جایزه برگزیده می‌شوند، اعطا می کند.

دکتر مسعود یوسفی گفت: این جایزه باهدف حمایت از فعالیت‌های پژوهشی استادیاران جوان به اساتید موفق در زمینه چاپ کتاب، انتشار مقالات علمی و ثبت اختراع اعطا می‌شود. استادیاران جوان مؤسسات علمی کشور، در صورتی که بیش از سه سال از تاریخ جذب آنها به عنوان عضو هیئت علمی پیمانی در مؤسسات علمی نگذشته باشد، می‌توانند درخواست خود را برای بررسی در سامانه اطلاعاتی بنیاد ثبت کند.

وی خاطر نشان کرد: محورهای اصلی این جایزه شناسایی، معرفی و تقدیر از دانشمندان و فناوران برتر در حوزه درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و فناوری‌های نوین زیستی در حوزه پزشکی؛ شناساندن توانمندی‌های علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه؛ زمینه‌سازی برای ایجاد ارتباط بین دانشمندان و فناوران این حوزه در جهان و ایجاد رقابت بین دانشمندان و متخصصین این حوزه برای جهاد علمی و ارائه طرح‌های نوآورانه و مؤثر‌ است.

دکتر یوسفی تصریح کرد: اساتیدی که موفق به کسب این جایزه می‌شوند تا حداکثر ۳ سال پس از برگزیده شدن می‌توانند از امکانات اولیه برای تجهیز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، اعتبار تجهیزات، اعتبار حمایت از ایفای مسئولیت‌های اجتماعی (جمعا یک میلیارد ریال) و تسهیلات فرهنگی-رفاهی بنیاد و همچنین حمایت از شرکت در دوره‌های آموزش حرفه‌ای و توانمندسازی بهره‌مند شوند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور