مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: هزار و ۳۲۰ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری خط‌کشی شده که یکی از مولفه‌های مهم ایمنی در جاده‌ها است.

 اسدالله جلال‌زاده  در نشست خبری افزود: همچنین برای کاهش تصادفات جاده‌ای از ابتدای امسال چهار هزار و ۳۳۴ مورد علائم ایمنی و تابلوی محدودیت سرعت در سطح جاده‌های استان نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد گفت: تاکنون از ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب در استان خراسان جنوبی ۱۵ نقطه اصلاح و ایمن‌سازی شده، چهار نقطه دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: اصلاح نقاط حادثه‌خیز باقیمانده در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز تا پایان سال مالی جاری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای عملیات راهداری زمستانی گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن شن و نمک خریداری شد که در انبارها و راهدارخانه‌های استان برای استفاده مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است.

جلال‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲۵ نیروی راهداری آماده به خدمت در گردنه‌ها، محورها و راهدارخانه‌های استان هستند تا در مواقع نیاز و ضروری به مردم و رانندگان ارائه خدمت کنند و ۱۸۳ دستگاه ماشین‌آلات راهداری هم آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه در هشت ماه امسال ۶۲۷ کیلومتر از محورهای استان روکش آسفالت حفاظتی و تقویتی اجرا شده است افزود: در این مدت ۱۵ هزار و ۱۸۶ تن آسفالت پخش شده برای مرمت و لکه‌گیری در راه‌های مواصلاتی استان توسط حوزه نگهداری این اداره کل انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای ۱۶ پروژه تعمیر و نگهداری پل‌ها از ابتدای امسال گفت: همچنین پنج پروژه تبدیل آبنمای پل در محورها انجام شده که ۱۲ دستگاه آبنما به پل تبدیل و تعریض شده و مرمت ۷۴ دستگاه پل به اتمام رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالا و مسافر در استان خراسان جنوبی از طریق محورهای مواصلاتی انجام می‌شود به همین منظور در سال‌های اخیر برای نگهداری، بهسازی و توسعه شبکه راه‌های ارتباطی استان گام‌های خوبی برداشته شده است.

جلال‌زاده در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۱۶ هزار و ۱۸ راننده در خراسان جنوبی گفت: ۱۲۰ شرکت، شعبه و نمایندگی حمل و نقل کالا، ۴۴ شرکت و نمایندگی مسافربری و پنج نماینده، شرکت بین‌المللی کالا و ۱۱ هزار و ۶۱۸ راننده در استان فعالیت می‌کنند.

وی به رشد ۶.۴ درصد تعداد رانندگان حمل کالا و رشد سه درصدی رانندگان حمل و نقل مسافری از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: ۷۵۷ دستگاه ناوگان مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه سواری در استان ارائه خدمت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال در ترانزیت کالا نیز رشد خوبی را در استان شاهد بودیم عنوان کرد: پایانه مرزی گذر رسمی مرز ماهیرود در پایانه و بازارچه تعطیلی نداشته و صادرات کالاها به صورت روان انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز بدون مشکل در حال انجام است و پایانه مرزی آمادگی کامل برای انجام شبانه‌روزی خدمات دارد که به رشد صادرات و توسعه منطقه کمک شایانی می‌کند.

جلال‌زاده با اشاره به اینکه ۱۷۷ سامانه حمل و نقل هوشمند در محورهای مواصلاتی استان فعال است گفت: از آذر سال گذشته تاکنون پنج مورد سیل در استان داشتیم که در این راستا توانستیم در کمترین زمان ممکن رفع انسداد راه‌ها را انجام دهیم و نشان می‌دهد راهداران همیشه آماده به خدمت هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۳ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان گفت: ۶ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در حال ساخت است و با توجه به اینکه احداث مجتمع توسط بخش خصوصی انجام می شود، در مناطقی که سرمایه‌گذار استقبال نمی‌کند استراحتگاه‌های موقت احداث می‌شود که در این خصوص ۱۵ باب استراحتگاه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان مقرر شد ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه های روستایی در بازه زمانی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ اختصاص یابد که مقرر شد از این رقم، ۴۰۰ میلیارد تومان ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب قیر از وزارت راه و شهرسازی تامین شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی و ۳۰ میلیارد تومان به صورت قیر تخصیص یافت، ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز مصوب شد که از این رقم، ۱۰ میلیارد تومان در سال قبل تخصیص یافته است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور