معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: تمام تلاش بر این است که همه افراد واجد شرایط خراسان جنوبی از مزایای قانون جوانی جمعیت بهره مند شوند.

سید محمدرضا طالبی،، اظهار کرد: در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی در بخش های مختلف افتاده که اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از این موارد است.

وی تصریح کرد: در زمینه قانون جوانی جمعیت در خراسان جنوبی، تاکنون اقدامات مناسبی در عرصه های مختلف انجام شده تا همه افراد واجد شرایط بتوانند از تسهیلات این قانون بهره مند شوند.

معاون استاندار با اشاره به اینکه در قانون جوانی جمعیت قانونگذار امتیازات خوبی را برای فرزند سوم به بعد در نظر گرفته، بیان کرد: برنامه‌های خوبی در این قانون با همکاری دستگاه‌های متولی در استان مشخص شده که اجرایی خواهد شد.

طالبی با اشاره به اینکه روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های دولتی و خصوصی در خراسان جنوبی در حال انجام است، بیان کرد: در این قانون با چالش اعتباری مواجه هستیم اما نه اینکه کارها قفل شده باشد، تسهیلات در حال پرداخت است اما شاید سرعت کمتری دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زیرساخت‌های ضعیف‌تری در برخی موضوعات اجرای این قانون‌ داریم اما در سطح مقدورات روند اجرای این قانون برای مردم تسهیل شده به عنوان مثال در این قانون روند بیمه تسهیل شده و در مجموع هم در حوزه بیمه جدا از قانون جوانی جمعیت، در صورت تمایل خود افراد، هیچ فردی در استان بدون بیمه درمانی نخواهد ماند و ۷۰ تا۸۰ درصد هزینه‌های درمانی نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

طالبی با اشاره به اینکه تسهیلات و امتیازات قانون جوانی جمعیت به شهرستان‌های با نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد پرداخت می‌شود، بیان کرد: به دلیل فرهنگ بالای مردم خراسان جنوبی، نرخ باروری استان به نسبت بالاست اما به صورت مستمر پیگیر هستیم که این قانون به نفع مردم استان اصلاح شود.

وی بیان کرد: در حوزه مسکن نیز توسط معاون وزیر راه ابلاغی فرستاده شده که برای اختصاص مسکن هم اطلاعات مرکز آمار و هم آمار ثبت احوال ملاک عمل است که البته تفاوت‌ هایی در آمار این دو مجموعه وجود دارد.

معاون استاندار اظهار کرد: برای اینکه موضوع  اختصاص مسکن شامل اکثر افراد شود، ما به دنبال این هستیم که قانون به نفع مردم تفسیر شود به گونه‌ای که در جاهایی که آمار ثبت احوال به نفع مردم باشد از آن استفاده و در جاهایی هم که آمار و اطلاعات مرکز آمار به نفع مردم بود، استعلام از این مجموعه انجام شود.

طالبی خاطرنشان کرد: بازرسی مستمر بر روند اجرای طرح قانون جوانی جمعیت در خراسان جنوبی در حال انجام است و در صورت کوتاهی، مطالبه‌گری می‌شود.

وی در خصوص نتیجه قانون جوانی جمعیت بر روند زادآوری در خراسان جنوبی نیز گفت: قانون جوانی جمعیت در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ ابلاغ شد و نتایج و رهاورد این قانون را هم اکنون مردم می‌بینند و قضاوت نتیجه و رهاورد این قانون بر جمعیت استان در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

طالبی به تشریح وضعیت آسیب‌ های اجتماعی در خراسان جنوبی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما در استان، پدیده زباله گردی است که تا حدودی بر چهره زیبای شهرها هم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای ساماندهی زباله‌گردها در استان در دستورکار قرار دارد، بیان کرد: طرح تفکیک زباله از مبدأ پس از رأی گرفتن از شورای شهر به همت شهرداری بیرجند در دست اجراست که در قالب اجرای این طرح پیمانکاری و یا شرکتی در قالب مزایده انتخاب و کار تفکیک زباله از مبدا یعنی داخل خانه‌ها را انجام خواهد داد.

معاون استاندار بیان کرد: زباله‌گردها در مرکز استان شناسایی و بانک اطلاعاتی آنان نیز مشخص شده که در این خصوص شرکت پیمانکار برنده متعهد خواهد شد که نیروهای کاری خود را از افراد زباله‌گرد بکارگیری کند و هدف اصلی ما از این طرح هم ساماندهی زباله گردها در شهر بیرجند است .

طالبی افزود: طرح تفکیک زباله در مقصد هم در دستورکار قرار دارد با توجه به سایت تفکیک زباله شهرداری بیرجند، همچنین کار پردازش و جداسازی زباله در مبدأ نیز در این سایت انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح تفکیک زباله در مبدأ در حال حاضر در برخی نقاط شهر به صورت آزمایشی در حال انجام است و به امید این که در آینده نزدیک به صورت کامل اجرایی شود.

معاون استاندار وجود متکدیان را از دیگر آسیب‌های اجتماعی در استان ذکر و اضافه کرد: در خصوص این افراد هم گرمخانه توسط شهرداری بیرجند راه‌اندازی شده و این افراد در این مکان هدایت، اسکان، پذیرایی و پایش می‌شوند.

طالبی با بیان اینکه برخی از متکدیان از روی ناچاری دست به این اقدام می‌زنند، گفت: ما باید برای آنها برنامه جدی داشته و حمایت کنیم تا در گرما و سرما دچار مشکل نشوند.

سازمان‌های مردم نهاد و تلاش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی 

وی از کودکان کار به عنوان دیگر آسیب در خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند نام برد و گفت: برای نگهداری این افراد هم مرکزی تدارک و تجهیز شده و کار شناسایی و ساماندهی این افراد توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد در حال انجام است.

طالبی با تشکر از تشکل‌های مردمی در زمینه مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: در این مرکز کار پایش و ساماندهی کودکان کار انجام می‌شود، همچنین بحث نگهداری، تغذیه، تحصیل و پرورش آنان نیز در این مرکز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و متکدیان حالت زایشی دارد، گفت: به همین خاطر اگر چه این افراد به صورت مستمر ساماندهی می‌شوند، باز هم گاهاً شاید شهروندان شاهد حضور آن در معابر و چهارراه‌های شهر باشند.

طالبی گفت: پیکر مطهر ۶ شهید گمنام دوران دفاع مقدس از هفته گذشته وارد خراسان جنوبی شده که در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مرکز استان میزبان شهدای گمنام خواهیم بود و تشییع آنان توسط مردم انجام خواهد شد.

وی افزود: پیکر این شهدا در میدان ابوذر بیرجند به صورت متمرکز تشییع و سپس در محل‌های مدنظر به خاک سپرده خواهند شد.

معاون استاندار با اشاره به اینکه امنیت امروز جامعه را مدیون خون شهدا هستیم، بیان کرد: انتظار ما از مردم فهیم و همیشه در صحنه استان این است که با حضور حداکثری، تشییع باشکوهی را برای شهدا رقم بزنند.

طالبی با اشاره به ۹ دیماه و آغاز هفته بصیرت به برنامه‌های این هفته در استان پرداخت و گفت: در شامگاه نهم دی‌ماه مراسم سوم خاکسپاری شهدای گمنام با سخنرانی سید احمد خاتمی امام جمعه تهران برگزار خواهد شد که امیدواریم مردم بیرجند بهره‌مندی لازم را از این مراسم و آیین یابود شهدا داشته باشند؛ در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز برنامه‌های خوبی در استان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به ۲۳ تا ۲۹ دیماه به عنوان هفته فرهنگی استان نیز گفت: هفته فرهنگی خراسان جنوبی با اجرای برنامه‌ های متعدد توسط دستگاه‌های متولی و با هدف افزایش سطح نشاط اجتماعی از ۲۳ تا ۲۹ دی‌ امسال برگزار می‌شود و برای اجرای ۱۴ عنوان برنامه در این ایام در شهرستان‌های استان برنامه‌ ریزی شده است.

طالبی گرامیداشت روز زن، جشنواره ملی زن روستایی و عشایری، نمایشگاه صنایع دستی، جشنواره گل نرگس و آیین بزرگداشت مفاخر خراسان جنوبی را از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته فرهنگی استان عنوان کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور