معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: زمینه پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به موقع فراهم شود تا وضعیت استان همچنان سفید بماند.

ناصر خوش خبر روز دوشنبه در نشست کارگروه پیشگیری از آنفلوانزا در خراسان جنوبی افزود: با توجه به درگیری استان‌های همجوار با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا چه حد می‌توان ضریب امنیت را حفظ کرد و اگر آگاهی بالا نرود به حتم درگیر خواهیم شد.

وی گفت: آگاهی در زمینه تخریب آنفلوانزای فوق حاد در استان بسیار مهم است زیرا به هر میزان که سطح آگاهی بالاتر برود، ضریب امنیت بیشتر حفظ خواهد شد.

خوش خبر فرهنگ‌سازی بیمه مرغداری‌ها را با توجه به حجم بالای این زنجیره مهم دانست و تاکید کرد: اتحادیه مرغداری نسبت به آگاهی‌بخشی جامعه هدف اقدام کند.

وی یادآور شد: جلسات فوق تخصصی در این زمینه صورت گیرد زیرا هرچه در زمینه بیمه اقدام شود امید و اطمینان در حوزه تولید بالا خواهد رفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان از حیث امنیتی و اجتماعی هم برای استان مشکل ایجاد خواهد کرد گفت: پس باید برای سفید ماندن وضعیت چاره‌اندیشی شود.

وی تکمیل و بهره‌برداری از آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور را مهم دانست و افزود: در ارتباط با تولید غیرمجاز طیور با توجه به اینکه نظارت بالایی در استان وجود دارد اما نباید رها شود زیرا فضایی که از حیث نظارتی رها شود عده‌ای به دنبال سوء‌استفاده خواهند بود.

خوش خبر، پرندگان مهاجر را از دیگر دغدغه‌های موجود در بحث آنفلوانزا دانست و تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی پایش‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و در بحث کودهای وارداتی هم با دقت عمل بیشتری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در آنفلوانزای انسانی پیشگیری همیشه مقدم بر درمان و کم‌هزینه‌ترین است، تصریح کرد: حوزه سلامت و بهداشت استان از ۲ ماه گذشته بسیج‌وار اقدامات پیشگیرانه را آغاز کردند اما برای اینکه خسارت و تلفات کمتری نسبت به سایر استان‌ها داشته باشیم این اقدامات باید ادامه‌دار باشد.

خوش خبر ادامه داد: اطلاع‌رسانی‌های خوبی در کانون‌های جمعیتی همچون مدارس و مهدکودک‌ها صورت گرفته و آموزش و پرورش هم همکاری لازم را در این زمینه داشته است.

وی نقش رسانه را در پیشگیری از بیماری‌ها اجتناب ناپذیر دانست و  گفت: رسانه‌ها بدون هیچگونه ایجاد التهاب نسبت به آمادگی جامعه اقدام کنند.