مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۰۰ لایه اطلاعاتی با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی در اطلس سرمایه‌گذاری استان جانمایی شده است.

مرتضی ذاکریان در نشست خبری اظهار داشت: هدف گذاری کرده‌ایم که در این اطلس ۱۲۰ لایه اطلاعاتی را مدنظر قرار دهیم و از این پس هم به دنبال بروزرسانی و ارتقای کیفیت کار هستیم.

وی افزود: تامین زمین لازمه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی است، زمینی که بتواند اهداف سرمایه‌گذاران را در استان پوشش دهد که تامین آن برای سرمایه‌گذاران در اطلس سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه اطلس سرمایه‌گذاری استان منطبق بر موضوعات زیست محیطی است، گفت: در این اطلس مشخص شده که هر کدام از انواع سرمایه‌گذاری در چه شرایط زیست محیطی قرار می‌گیرند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: همچنین قابلیت تحلیل شرایط سرمایه‌گذاری نیز در اطلس سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری گنجانده شده به گونه‌ای که سرمایه‌گذار می‌تواند بهترین اراضی را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کند.

وی از رونمایی اطلس سرمایه گذاری استان در هفته‌های اخیر با حضور استاندار خراسان جنوبی خبرداد و یادآور شد: در حال حاضر این اطلس قابلیت بهره‌برداری را دارد و به عنوان تعاملی‌ترین پروژه استان فعال است.

ذاکریان با بیان اینکه استراتژی توسعه استان باید با توجه به اسناد بالادستی و محدودیت‌های استان تنظیم شود، افزود: این را همه باید بدانیم که خراسان جنوبی محکوم به توسعه است و این کار تنها با تلاش جهادی رقم خواهد خورد.

وی با ذکر این نکته که برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی علاوه بر منابع و امکانات دولتی و سرمایه‌گذاران داخلی باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی ۳۱ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به ارزش هزار و ۲۳۷ میلیون دلار داریم که از این تعداد ۱۴ پروژه به مبلغ ۱۵۷.۶ میلیون دلار جذب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر نیز سه طرح سرمایه گذاری خارجی به مبلغ ۶۰.۹ میلیون دلار در استان در حال ساخت است و هفت طرح سرمایه گذایر خارجی به حجم سرمایه گذاری ۴۰۴.۵ میلیون دلار در حال پیگیری است.

ذاکریان به عملکرد دولت سیزدهم در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم نیز ۱۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار داریم که از این مبلغ ۹.۷ میلیون دلار آن جذب شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری نیز پنج طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۷۶.۴ میلیون دلار در استان مصوب شده که از این ملغ ۸.۷ میلیون دلار آن جذب شده‌ است.

ذاکریان اظهار داشت: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در خراسان جنوبی توسط سرمایه گذاران کشورهای چین، ترکیه، افغانستان، پاکستان و عراق انجام شده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته استان گفت: در سال گذشته از این محل هزار و ۳۴۷ طرح به مبلغ ۹۵۸ میلیارد تومان پرداخت شده که ۲۹ درصد این تسهیلات از محل تسهیلات شناور در کشور جذب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: در سال جاری نیز تاکنون ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای استان مصوب شده که تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است که در صورت تخصیص این تسهیلات پرداخت طرح‌های سال گذشته در اولویت قرار خواهد گرفت.

ذاکریان عنوان کرد: در سال جاری میانگین درآمدهای کشور ۷۱ درصد و خراسان جنوبی ۱۱۲ درصد بوده که باید این افزایش درآمد تابع فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باشد در حالی که این خراسان جنوبی این چنین شرایط درآمدی نداریم.

وی ادامه داد: به همین خاطر پیگیری‌ها صورت گرفته و در بودجه سال آینده میانگین درآمدی کشور ۴۴ درصد و برای خراسان جنوبی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه در سال جاری برای خراسان جنوبی هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده که در اکثر بخش‌ها به جز تعدادی از بخش‌های این پیش‌بینی محقق شده است، بیان کرد: در سال جاری از محل فروش املاک مازاد برای استان ۲۰۰ میلیارد تومان تحقق درآمد در نظر گرفته شده که تاکنون سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

وی اضافه کرد: قانون‌گذار بیش از ظرفیت و پتانسیل استان برای ما درآمد در نظر گرفته و بارها به این موضوع اعتراض کردیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در مجموع ۹۴ درصد درآمدهای استان از محل مالیات محقق می‌شود و در سال جاری پیش‌بینی درآمد استان از این محل هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان بوده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه در سال جاری اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان در جشنواره شهید رجایی استان رتبه نخست را کسب کرده است گفت: همچنین این اداره‌کل در زمینه اقامه نماز نیز جزو دستگاه‌های برتر استان شناخته شد.