دیرکل انتقال خون خراسان جنوبی شرایط اهدای خون در این استان را تشریح کرد.
محمدرضا عاملی از افزایش اهداکنندگان خون در استان به‌صورت مستمر نسبت به سنوات گذشته خبر داد و اظهار کرد: از مراجعین اهدای خون ابتدا معاینه و مصاحبه انجام می‌گیرد و تعدادی از افراد یا به‌صورت موقت و یا دائمی معاف از اهدا خون می‌شوند.
عاملی با اشاره به آمار اهدا خون، افزود: طی سه‌ماهه اول امسال ۶۹۱۹ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۵۰۲۵ واحد خون اخذ شد.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶ درصد مراجعه‌کنندگان خانم بودند، افزود: ۳۷۱۲ نفر اهداکننده مستمر داریم.
عاملی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۵۱ واحد خون گرفته شد، گفت: تعداد اهداکنندگان مستمر نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: میزان طول عمر پلاکت ۳ روز است و باید برحسب میزان درخواست بیمارستان پلاکت گرفته شود.
این مسئول با بیان اینکه شرایط اهدای پلاکت همانند شرایط اهدای خون است، تصریح کرد: داروهایی همچون آسپرین و بروفن که عملکرد پلاکت رو مختل می‌کنند، نباید استفاده کرد.
عاملی در خصوص شرایط اهدای خون، افزود: افراد بالای ۱۸ سال فقط می‌توانند اهداکننده باشند، به‌طورکلی افراد ۱۸ تا ۶۵ سال می‌توانند خون اهدا کنند و افراد باید هم ازلحاظ جسمی، روحی و روانی باید در سلامت کامل باشند.
وی، نداشتن بیماری‌های قلبی، تنفسی و رفتارهای پرخطر را از دیگر شرایط اهدای خون دانست و در مورد تعداد دفعات مراجعه ادامه داد: در هر مراجعه تمام آزمایش‌ها و مصاحبات انجام می‌شود.
عاملی از منع یک‌ساله اهدای خون به‌واسطه تتو، خال‌کوبی و حجامت خبر داد و بیان کرد: پس از یک سال اگر در آزمایش مورد آلودگی و بیماری مشاهده نشد فرد اجازه اهدا دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاسما تا ۲۴ ساعت غلظت خون را به‌طور جزئی بالا می‌برد، اما با مصرف مایعات سریعاً جبران خواهد شد.
وی در مورد آمار اهداکنندگان در رمضان گفت: در سال گذشته از ۱۵۳۲ نفر مراجعه‌کننده ۱۲۱۹ نفر واجد شرایط بودند و امسال از ۲۱۱۷ نفر ۱۴۶۱ توانایی و شرایط لازم را داشتند.
عاملی افزود: دو گروه از افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند گروه اول اهدا برای خودشان مضر است و گروهی دیگر افرادی که خونشان برای بیماران نیازمند به خون مضر است.
وی ادامه داد: گروه اول شامل کسانی می‌شوند که صرع یا ناراحتی قلبی دارند و گروه دوم شامل افرادی است که حجامت و رفتار پرخطر جنسی داشتند.
عاملی در مورد سرنوشت خون اهدایی گفت: شعار ما از رگ تا رگ هست، یعنی باید امانت‌دار و نگه‌دارنده خون باشیم و فراورده‌های متنوعی جداسازی شده را در موارد خاصی در مکان‌های مخصوص مانند فریزر و دماهای منفی نگه‌داری کنیم و درنهایت در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهیم که به‌دست بیماران نیازمند برسد.
وی از شروع ساخت مرکز جامع اهدای خون استان خبر داد و یادآور شد: این مرکز با اعتبار اولیه یک میلیارد و پانصد میلیون تومان احداث می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآورشد: یکی از فعالیت‌هایی که به این مرکز اضافه خواهد شد، اهدای پلاسما است که اهمیت بسزایی دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله