نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در نظام اسلامی صاحب کار مردم هستند و در نماز جمعه از مسئولانی که به مردم خدمت می کنند تجلیل و کسانی که کم کاری دارند به مردم معرفی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی روز سه شنبه در دیدار اعضای ستاد برگزاری چهلمین سالگرد نخستین نماز جمعه در کشور افزود: در نظام‌های پادشاهی کشور متعلق به یک فرد است اما در نظام اسلامی مردم صاحب کار هستند و دولت خدمتگزار مردم است.

وی اظهار داشت: وقتی در نماز جمعه از مدیر خدمتگزار تجلیل شود مردم دعاگوی او هستند اما کسی هم که خدمت نمی‌کند متوجه می‌شود که چشم‌ها نسبت به او باز و بیدار است و نمازجمعه ظرفیت‌های عظیمی دارد که در قالب کمیته‌های مختلف در چهل سال آینده باید در سطح کشور و استان‌ها برای آن برنامه ریزی کرد چون ظرفیت نماز جمعه این نیست که امروز انجام می‌دهیم.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: بعد از چهل سال که از انقلاب گذشته باید ارزیابی شود که ما در چه جایگاهی قرار داریم و آیا می‌توانیم، در گام دوم از انقلاب باید تغییراتی حاصل شود و این مسائل را به شکل تخصصی مطرح کنیم و در حد تراز قابل قبول نسبت به شرایط خود برسیم.

عبادی گفت: دین یک مقوله فردی و شخصی نیست در حالی که از همه افراد اجتماع شروع می‌شود و خودسازی در درون بر اساس ایمان شروع می‌شود و عبادت خدا به شکل فردی که نماز نماد همه عبادت هاست واجب شخصی است و هر فردی به شکل جداگانه باید نماز بخواند اما محصول آن مقوله اجتماعی است.

وی اظهار داشت: اگر هر فردی نمازش را تنها بخواند یک ثواب و اگر به جماعت بخواند یک ثواب دارد، در مسجد محله نماز خواند ثواب خود را داشته و نماز خواندن در مسجد جامع ثوابش متفاوت است، هفته‌ای یک نوبت نماز جمعه تشریع شده و در سال ۲ نوبت نماز عید تشریع شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: نماز جمعه که به جای نماز ظهر خوانده می‌شود و نقش ۲ رکعت از نماز ظهر که چهار رکعت است به دو خطبه تبدیل می‌شود، دو خطبه به جای دو رکعت نماز است و در نماز جمعه باید مصالح جامعه مطرح شود و امام جمعه باید دل‌ها را نرم کرده و توصیه به تقوی کند و آنچه مصالح مسلمانان در سطح منطقه و جهان است را یک به یک بیان کند.

عبادی گفت: نماز جمعه نمادی از حقیقت دین است، دین خدا در عین حالی که از خودسازی فرد شروع می‌شود اما آرایش جمعی دارد، کسانی که برای تحریف دین انبیا در طول تاریخ ترفند زده‌اند و دین را در سطح موضوعی شخصی تعریف کرده‌اند این تحریف در دین است.

وی افزود: آنچه تشریع شده یک ظرفیت است اما باید ببینیم که ما چه اندازه از این ظرفیت استفاده می‌کنیم، بسیاری از ساختار صنایع، اینترنت و… یک ظرفیتی دارند و کسانی که اهل فکر بوده‌اند زمینه بهره برداری‌های مختلف را از این اختراعات فراهم کرده‌اند.

وی اظهار داشت: آنچه که در دین تشریع شده است اگر آن ظرفیت پیدا شود همه مشکلات ما رفع می‌شود، چون از ظرفیت‌های دین به درستی استفاده نمی‌کنیم کارهای ما اصلاح نمی‌شود، آنچه در دین اسلام تشریع شده در جامعه پیچیده امروز با انواع و اقسام اختراعات و دشمنانی که از همه امکانات با ایجاد فضای آخرالزمانی دنیا را به شکل یک دهکده و یا یک اتاق درآورده است و با انواع ابزار دشمنان حمله می‌کنند و می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: ما امروز از ظرفیت دین کم استفاده می‌کنیم اما در همین ۱۴۰۰ سال در مبارزه بین المللی میان حق و باطل و اسلام و کفر مشاهده می‌کنیم که بخش عظیمی از تهاجم‌های ناجوان مردانه بر اساس مکر و حیله با وجود استفاده کم ما از ظرفیت نماز جمعه پاسخگوی دشمن است و باید به حکمت این تشریع توجه شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی هم گفت: امسال به اقتضای چهل سالگی انقلاب اسلامی ستادی تشکیل دادیم و در نظام سیاسی اسلام حضور مردم بعد از ولایت موضوع مهمی است تا آنجا که حضرت علی (ع) بعد از ۲۷ سال فرمودند که اگر حضور مردم نبود من مسئولیت را نمی‌پذیرفتم.

حجت الاسلام مهدی رحیم آبادی افزود: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بحث نماز جمعه اقدامات زیادی انجام شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، رویکرد جدیدی در شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در حال تکامل است.

وی اظهار داشت: نماز جمعه جمعیتی است که هر فرد آن، به لحاظ کمی و کیفی حرف برای گفتن دارند و اضافه شدن یک نمازگزار در نماز جمعه حکایت از تقویت فرهنگ در جامعه است و کم شدن جمعیت نماز از نقطه ضعف‌های جدی حکایت دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله