مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در استان ایجاد شده است و این طرح‌ها برای جلوگیری از انحراف به طور مستمر و مداوم رصد می‌شوند.

 علی اکبر اکبری راد  افزود: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از طرح‌های مهم برای مقابله با بیکاری در مناطقی مانند خراسان جنوبی است که نقش مهمی در شکل‌گیری مهاجرت معکوس ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای ضروری در روستاها و مناطق محروم با وجود تامین زیرساخت‌های فراهم شده، ایجاد اشتغال است زیرا که توسعه زیرساخت‌ها به تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید با ثروت‌آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب هم در کنار آن شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای سال ۹۶ برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم استان به اجرا در آمد.

وی تاکید کرد: این تسهیلات نقش موثری در رفع معضل بیکاری در روستاها و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را در پی داشته است.

اکبری راد تصریح کرد: در اجرای این طرح ۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در بخش‌های کشاورزی، صنایع، معادن، خدمات، گردشگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، صنایع چوبی و سایر ایجاد شده است.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر طرح‌های بهره مند شده از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در استان یادآور شد: در این خصوص کمیته‌های شهرستانی و استانی با رصد مستمر و مداوم تسهیلات پرداخت شده از انحراف این طرح ها جلوگیری می‌کنند.

رییس کمیته نظارت عملیاتی بر برنامه‌های اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان گفت: برای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در شهرستان‌ها و استان اهدافی تعیین شده که یکی از مهمترین آنها هدایت صحیح منابع مالی اختصاص یافته در زمینه توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان است.

وی افزود: در این خصوص باید تلاش کنیم کمیته‌های شهرستانی و استانی هدایت صحیح منابع و هزینه کرد آن در محل خود طرح را اجرا وعملیاتی کنند.

اکبری راد با بیان اینکه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط بانک‌های عامل توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است اظهار داشت: ۲ هزار و ۹۱۹ فقره تسهیلات در استان پرداخت شده که زمینه اشتغال ۶ هزار و ۸۰۲ نفر را فراهم کرده است.

وی خواستار پایش و بررسی مستمر این طرح‌ها توسط بانک‌های عامل و دستگاه اجرایی تخصصی هر یک از طرح‌ها شد و گفت: با نظارت مداوم و همکاری و همدلی اعضای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان و شهرستان‌ها میزان انحراف طرح‌ها ۲۹ مورد بوده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح‌ها در عناوین مختلف از جمله تعهد اشتغال، تسهیلات پرداختی، عدم پوشش‌ بیمه‌ای، محل اجرای طرح، میزان پیشرفت طرح، عدم اجرا، رسته فعالیت، کارمند بودن و سایر انحراف داشتند که به یک درصد هم نمی‌رسد و حاکی از تلاش اعضای کمیته‌های شهرستانی و استانی در نظارت مستمر بر طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۳.۵ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان جذب شده است عنوان کرد: این اعتبارات در پنج مرحله به  استان ابلاغ شد و براساس قانون مربوطه به متقاضیان پرداخت شده است.