مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد وزارت علوم توجه دانشگاه‌ها به توانمندسازی خود در حوزه پژوهش در جهت اثربخشی جامعه اطراف است.

محمد سعید سیف روز سه‌شنبه در ارتباط تصویری با آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی که با حضور جمعی از مسوولان استان در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌های خراسان جنوبی و دانشگاه‌های دیگر در زمینه مهارت‌افزایی و ارتباط با صنعت فعالیت‌های خوبی دارند که ساماندهی شده و امیدواریم مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به طرح مزیت استانی تاکید کرد: در این طرح لازم است دانشگاه‌ها مزیت‌های منطقه خود را تشخیص دهند و با همکاری استانداری به جامعه اطراف خود کمک کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با هم‌افزایی و شناسایی طرح مزیت استانی، آن مرکز به یک قطب تخصصی و فرصت برای مطالعه و اشتغال بیشتر تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم طی دهه اخیر ۸ هزار و ۴۰۰ قرارداد با صنایع منعقد کرده است، ادامه داد: اکنون در هر دانشگاه به نسبت ۸۰ تا ۹۰ طرح پژوهشی و صنعتی وجود دارد.

سیف عنوان کرد: به نسبت، ۲۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه مجری پروژه‌های صنعتی هستند که با گفتمان و همکاری باید این شاخص جدی‌تر گرفته شود.

توسعه پایدار در کنار تفحص و پژوهش

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در مسایلی که به آن پرداخته می‌شود تا زمانی که بستر تفحص آن را فراهم نکرده باشیم، توفیقات کافی به دست نخواهیم آورد.

محمد حسینی با تاکید به اینکه مدیران باید به لزوم توجه به پژوهش توجیه شوند افزود: توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون پژوهش تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ما رسالت دینی در کنار رسالت ملی داریم گفت: اگر توجه به مسایل اساسی نباشد قطعا در پاسخگویی ایراد وجود خواهد داشت و اگر پژوهش در آموزش جدی گرفته نشود، پویایی نخواهد داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کسانی که ظرفیت پژوهش در آنها وجود دارد باید رشد پیدا کنند افزود: گاهی در مواردی بدون تفحص و پژوهش سرمایه‌گذاری می‌شود که نه تنها مشکلی حل نمی‌کند، بعضا مشکل هم ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: پژوهشگران ما در طول تاریخ فراز و فرود داشته‌اند اما پژوهش منقطع نبوده و ما جایگاه خوبی در جهان داریم اما ظرفیت کشور بالاتر از این است.

حسینی با اشاره به اینکه دو ضعف اساسی در سرمایه‌گذاری داریم گفت: اول اینکه جزیره‌ای در اداره امور عمل می‌کنیم و دوم اینکه می‌خواهیم پروژه‌ها سریع به جواب برسد و اینجاست که سرمایه‌گذاری جواب نمی‌دهد.

وی گفت: زوایای پنهان هر کاری در پژوهش آشکار می‌شود که امیدواریم نگاه عام به پژوهش به وجود آید و فرهنگسازی شود که زمینه‌ساز توسعه خواهد شد.

لزوم افزایش اعتبارات پژوهشی

رییس دانشگاه بیرجند هم گفت: پژوهش را فقط یک سوال تصور نکنیم چرا که اگر آن را شالوده عمیق از تفحص در نظر نگیریم در آینده دچار صدمه خواهیم شد.

احمد خامسان با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال گذشته همکاری صمیمانه بین استانداری و دانشگاه وجود داشته است افزود: کار پژوهشی زمانی که همراه با میل شخصی و دستور از بالا باشد قطعا نقاط ضعفی به همراه دارد و آن پژوهش دچار نقص می‌شود.

وی اظهار داشت: پژوهش باید برای حل یک مساله و مشکل باشد و تنها در امر اراده یک مقاله یا کسب یک امتیاز خلاصه نشود.

رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی گفت: زمانی که در کنار پژوهشگران در عرصه‌های مختلف باشیم مدیران اجرایی هم به کمک ما خواهند آمد.

وی بیان کرد: سهم ناچیزی برای امور پژوهشی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با حمایت استانداری شاهد افزایش سهم از یک درصد به ۲ درصد در استان باشیم و با افزایش اعتباراتی که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، بتوانیم دین خود را به منطقه ادا کنیم.

هر دستگاه اجرایی بر یک مساله متمرکز شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۱۲۰ دستگاه اجرایی در استان فعال هستند گفت: شایسته است هر دستگاه سالانه روی یک مساله متمرکز شود و حل مساله کند که متاسفانه شاهد هستیم هر نهاد براساس ظرفیت و نیاز خود کار انجام می‌دهد.

مجید پورعیسی تاکید کرد: باید ظرفیت‌های پژوهشی در اولویت قرار گیرد تا از پراکندگی سرمایه‌گذاری‌ها جلوگیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: نبود انسجام و ثبات مدیریتی باعث چالش در سیاست‌گذاری‌ها شده که نیازمند تاکید به مسوولان است.

وی افزود: مباحث تحقیقاتی جایگاه بالایی دارد و باید قدردان افرادی باشیم که در این زمینه وقت و هزینه می‌کنند.

پورعیسی با اشاره به اینکه سالانه در استان هزار میلیارد تومان گردش مالی داریم تصریح کرد: اگر ۲ درصد از این گردش مالی به بخش پژوهش تعلق گیرد می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

۲۴ طرح پژوهشی تصویب شد

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ حدود ۳۰۰ طرح به ما ارائه شد که ۵۰ طرح آن پروپزال بود و از میان آنها ۲۴ طرح تصویب شد و در حال اجرا است.

حمیدرضا نجفی با بیان اینکه سازمان‌ها تعامل خوبی با مجموعه دانشگاه داشته‌اند افزود: امیدوارم سقف پروژه‌های پژوهشی افزایش یابد چرا که بسیاری از طرح‌ها واقعا نیاز استان است که به خاطر محدودیت‌ها اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پژوهشی اظهار داشت: این سامانه کار بررسی و انسجام مطالعات همچنین پایش طرح‌ها را آسان می‌کند و موجب اثربخشی آن در جامعه می‌شود.

در این آیین از طرح‌های برتر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، نخبه سرآمد استان، فرهنگیان نخبه در تولید محتوا و آموزش مجازی، دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور، نماینده پرستاران و پزشکان در اپیدمی ویروس کرونا، طرح‌های برگزیده دستگاه‌های اجرایی، فناوران برتر استان، پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی استان تجلیل شد.

بر این اساس از دکتر مسعود ضیایی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خدیجه ابراری سرپرستار بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان نمایندگان پزشکان و پرستاران خدوم در پاندمی کووید ۱۹ تقدیر شد.

دکتر محمدمهدی خطیب، دکتر محمد اسکندری‌ثانی و دکتر مفید شاطری به عنوان مجریان طرح‌های برگزیده دستگاه‌های اجرایی نیز معرفی و تجلیل شدند.

امیرحسین اسعدیان، فرهاد عبدی و سید مهدی صدیقی به عنوان فناوران برتر استان، دکتر محمدعلی ناصری، دکتر افسانه بهرامی و دکتر مهدی ثقفی به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه‌های استان، دکتر ساره حسینی و دکتر غلامرضا توکلی کرقند به عنوان پژوهشگران برتر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی استان، عفت طوفی، دکتر روح الله نورمحمدی، عبدالحمید رحیمی، علی عربی، امیر کوچی، لیلا کرمانی، دکتر علی شبانی، امین وداد، محسن زراعتکار مقدم، عفت دلاکه به عنوان پژوهشگران برتر دستگاه‌های اجرایی دولتی معرفی و از آنها تقدیر شد.

دکتر مهدی ابراهیمی، دکتر هادی زراعتگر، دکتر رضا دستجردی، دکتر محسن صفاریان، دکتر زهرا علیزاده بیرجندی، دکتر مجید علی آبادی مجریان طرح‌های برتر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و میثم غلامپور، محمد علیپور، علی حبیبی، صدیقه جمالی، زهرا خسروی زارگز، فرهنگیان برگزیده در تولید محتوا و آموزش مجازی، کوثر گلی، مهدی فخیم‌زاده، الناز هاونگی، پریا سادات فرزانه و فاطمه سادات ایوب‌نژاد، مبینا مهاجر، بهاره شهابی و زهرا قاسمی نیز به عنوان دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور تقدیر شدند.