مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از هفته تعاون سال گذشته تاکنون تعاونی‌های این استان ۱۳ میلیون دلار کالا به کشورهای مختلف صادر کردند.

غلامرضا اشرفی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خراسان جنوبی که به مناسبت هفته تعاون با حضور استاندار برگزار شد، افزود: توسعه صادرات تعاونی‌ها از اولویت‌های مهم ما در استان است.

وی بیان کرد: کالاهای تولیدی تعاونی‌های استان از جمله فرش دستباف، صنایع دستی، سنگ‌های معدنی، محصولات کشاورزی به ویژه زعفران به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۷۷ تعاونی در حوزه توزیعی، تولیدی و خدماتی در استان وجود دارد که بیشترین آن در شهرستان‌های بیرجند، بشرویه و طبس فعال هستند.

وی با اشاره به لزوم برندسازی محصولات تولیدی تعاونی‌های استان گفت: از سال گذشته تاکنون ۳۲ برند با نام و نشان منطقه توسط ۲۷ تعاونی استان ایجاد شده است.

اشرفی از تشکیل کمیته رفع موانع تعاونی‎‌های استان خبر داد و افزود: به صورت ماهانه با حضور اتاق تعاون و بانک توسعه تعاون مسائل و مشکلات تعاونی‌های استان به ویژه در حوزه تسهیلات پیگیری می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲۰ تعاونی که برای دریافت تسهیلات مشکل داشتند، شناسایی شده‌اند و باید حدود ۷۰ درصد منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی و اتحادیه‌ها تزریق شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به نظارت بر تعاونی‌ها گفت: با وجود همه محدودیت‌ها و معذوریت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا اما از ابتدای سال جاری نظارت‌های مستمری بر تعاونی‌ها انجام و با متخلفان برخورد شده است.

وی افزود: آموزش یکی از نکاتی است که در تعاونی‌ها با همکاری اتاق تعاون و بنیاد توسعه استان پیگیری می‌شود البته مباحث مرتبط با حوزه نیازسنجی تعاونی‌ها از جمله مباحث مدیریتی و حقوقی نیز دنبال می‌شود.

اشرفی گفت: بنا بر اعلام گروه تخصصی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خراسان جنوبی در زمینه آموزش در فضای مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

وی اظهار داشت: اتاق فکر در زمینه پژوهش و موضوعات مختلف بخش تعاون تشکیل شده که موضوعات پژوهشی را به صورت مستمر دنبال می‌کنیم و طرح پژوهشی استان به عنوان طرح برتر ملی معرفی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: علیرغم همه مشکلات، در حوزه منطقه‌ای نیز رتبه نخست در زمینه شاخص‌های تعاونی‌ها را کسب کردیم.

وی عنوان کرد: شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ (پادگان) بیرجند به عنوان تعاونی شایسته تقدیر ملی معرفی شد و در بخش تعاون امسال رتبه ششم کشور را کسب کردیم.

در این آیین به مناسبت هفته تعاون ۱۵ تعاونی برتر استان خراسان جنوبی با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، معرفی و از تعاونگران تجلیل شد.

همچنین روز گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر ملی و افتتاح ۲۶۸ طرح تعاونی به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور برگزار شد که در این مراسم از شرکت تعاونی مسکن ۰۴ پادگان بیرجند به عنوان « تعاونی شایسته تقدیر ملی» تقدیر شد.

هفته تعاون از ۱۳ شهریور روز تعاون آغاز شد.