مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون از محل منابع مختلف ۳۸۰ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شده که نسبت به سال قبل ۲۳۷ درصد رشد داشته است.

مهدی فرجامی فرد روز سه‌شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد افزود: این تسهیلات از محل ۱۲ ردیف تسهیلاتی به متقاضیان و کشاورزان استان پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلاتی پرداختی پارسال ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: امسال ۱۲ هزار و ۳۵۷ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و منجر به پرداخت تسهیلات شد و مجموع پرونده‌های معرفی شده بیش از این تعداد است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان احداث گلخانه‌ ۷۳۲ درصد افزایش دارد گفت: امسال ۱۰۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلات سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: همچنین ۴۷ میلیارد تومان تسهیلات برای پنج هکتار گلخانه آماده پرداخت است و تا سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

فرجامی فرد تسهیلات پرداختی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزان را ۵۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل معادل ۳۹۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: سال گذشته در بخش سرمایه در گردش برای واحدهای مرغداری استان هیچ گونه تسهیلاتی پیش بینی نشده بود اما امسال از محل ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی برای کل کشور ۴۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شد که سهم استان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: از آنجایی که این میزان برای استان عدد قابل توجهی نبود با رایزنی‌های انجام شده تاکنون ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده است.

وی گفت: افرادی که قرار است تسهیلات دریافت کنند باید حتما در سامانه سیتا ثبت‌نام و از این طریق به بانک کشاورزی معرفی شوند و تسهیلات را دریافت کنند که اطلاعات لازم در این خصوص در پرتال جهاد کشاورزی استان موجود است.

فرجامی فرد تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم واحدهای مرغداری و دامداری استان با مشکل مواجه هستند چرا که اقتصاد و معیشت مردم استان بر پایه دام و کشاورزی است.

وی افزود: در تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری سهم بخش کشاورزی ۴۵ درصد بود در حالی که حدود ۷۵ درصد تسهیلات استان در این حوزه به ویژه دام پرداخت شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال نیز در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عدد کمی یعنی ۵۵ میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافت و تسهیلات اختصاصی به لحاظ تورم موجود در کشور بیشتر تکمیلی بوده است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی مجوز داد تا ۴۰ درصد تسهیلات اشتغال پایدار برای طرح‌هایی که تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به علت تورم طرح کامل نشده است، اختصاص یابد.

فرجامی فرد گفت: موظف هستیم تسهیلاتی که برای بخش‌های مختلف کشاورزی در نظر گرفته می‌شود را در همان بخش پرداخت کنیم اما از هر روزنه‌ای برای بخش دام و طیور کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نداریم عنوان کرد: تسهیلات مربوطه اکنون در بانک موجود است و با توجه به اینکه احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک در این بخش قرار می‌گیرد آمادگی معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات را داریم.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی متقاضی زیادی نیستند اما از تمامی جوانانی که ایده و طرح‌های دانش بنیان دارند، تقاضا می‌شود در این زمینه در قالب شرکت تعاونی ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه از طرح و ایده‌های نو در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی حمایت می‌شود یادآور شد: در بحث فرآوری محصولات راهبردی کشاورزی می‌توان بیش از اینها کار کرد و فقط به بسته‌بندی محصولات اکتفا نکرد.

فرجامی فرد با اشاره به برخی مشکلات در زمینه تسهیلات مربوط به گلخانه‌داران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها به طور طبیعی هزینه کردن در احداث گلخانه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده نیز با توجه به هزینه‌ها افزایش داشته اما سال گذشته نرخ سود تسهیلات برای احداث گلخانه هفت درصد بوده که امسال به ۱۲ درصد در سطح کشور رسیده‌ و این موضوع سبب گلایه متقاضیان شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای کاهش نرخ سود تسهیلات گلخانه پیگیری‌های زیادی انجام شد و با همین شرایط ۱۲ درصد امسال تاکنون ۷.۵ برابر اعتبار پرداخت شده است.

وی در ارتباط با گلایه‌ برخی متقاضیان احداث گلخانه درخصوص سختگیری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و تامین وثایق گفت: تسهیلات پرداخت شده در بخش احداث گلخانه از محل صندوق توسعه ملی بوده لذا بازپرداخت تسهیلات از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرجامی فرد افزود: با توجه به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری دستگاه دولتی، متقاضی و بانک عامل سه وجه سرمایه‌گذاری هستند همه باید با هم هماهنگ شوند تا سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی بیان کرد: کسی که قرار است سرمایه‌گذاری کند باید حداقل ۴۰ درصد آورده اولیه داشته باشد در غیر این صورت اگر اقدام به دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری کند نه تنها مشغول بکار نخواهد شد بلکه بیکار بدهکار خواهد بود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد کشتارگاه‌های دام و طیور در استان گفت: کشتارگاه صنعتی دام و طیور خوسف با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجرا است که ظرفیت کشتار دام سبک، سنگین و شتر مرغ را دارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در دشت بُجد بیرجند یک کشتارگاه دام با پیشرفت فیزیکی بالا در حال احداث است که طبق گفته سرمایه‌گذار تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: کشتارگاه دام و طیور به‌گونه‌ای در تمامی شهرستان‌های استان در حال احداث، فعال یا آماده بهره‌برداری است که اگر این تعداد کشتارگاه فعال شود تاثیر بسزایی در چرخه تولید استان خواهد داشت.