مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حضور تورهای داخلی و خارجی در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شده و تاکنون ورود یک تور از کشور سوییس برای اختتامیه جشنواره قطعی است.

 “هادی شاهوردی” افزود: با حمایت‌ها و اجرایی شدن جشنواره ملی زرشک شهرستان‌های دیگر هم با محصولات مزیت‌دار خود خواستار برگزاری جشنواره‌های ملی متعدد شده‌اند.

وی گفت: محصول زرشک در زیر مجموعه گردشگری کشاورزی مانند عناب، زعفران و انار قرار دارد و برای هر کدام می‌توان برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش گردشگری در گذشته نیز تورهای داخلی و خارجی برای محصولات زرشک و زعفران برگزار شده و اکنون با تمرکز بیشتر در زمان جشنواره در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: از آنجا که برداشت زرشک از مهر ماه آغاز می‌شود، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی چند روز قبل از جشنواره نیز اولین تور داخلی سه روزه از تهران با ۲۰ گردشگر را وارد استان کرد که گردشگران هفته گذشته از برداشت زرشک دیدن کردند و درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم از این تور ورودی ۱۱۰ میلیون تومان بوده است.

شاهوردی گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ها با قدرت بیشتری اجرایی می‌شود و کمیته فرهنگی و گردشگری با دستگاه‌های فرهنگی ذیل این جشنواره ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: این کمیته تاکنون سه جلسه داشته و جمع‌بندی‌هایی انجام شده است که باعث رویدادهای خوبی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر تورهای گردشگری داخلی و خارجی که اجرایی می‌شود، حضور خودروهای کمپر که خاص گردشگری هستند را در این جشنواره خواهیم داشت همچنین نقشه گردشگری زرشک در مراحل نهایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مغفول مانده همواره سرویس‌های بهداشتی در حاشیه مراسم‌ است که امسال برای جشنواره زرشک با فرمانداران هر شهرستان صحبت و مقرر شد جایگاه سرویس بهداشتی در حاشیه جشنواره دیده شود.

شاهوردی افزود: در این جشنواره کاروان مهر امید را خواهیم داشت که علاوه بر برنامه‌های خاص خود، برنامه‌هایی نیز برای کودکان برگزار خواهد کرد.

وی گفت: بازدید دانش‌آموزان از بازارچه‌های صنایع دستی در حاشیه جشنواره زرشک از برنامه‌های جانبی است، همچنین تولید محتوا با فیلم‌برداری و عکاسی، شب شعر، مسابقه عکاسی و برپایی چادرهای عشایری با ارائه محصولات خاص آنها از جمله برنامه‌های این کمیته خواهد بود.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور