معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوع شهر شدن روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد بیرجند در مراحل پایانی قرار دارد و با ایجاد شهر جدید امکان مدیریت ساخت و ساز منطقه هم بهتر خواهد بود.

 علیرضا عباس‌زاده  در نشست کارگروه فراقوه‌ای پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز که با حضور اعضا در استانداری برگزار شد، افزود: این ۲ منطقه استعداد شهر شدن را دارند لذا پیگیر ارتقای آنها به نقاط شهری هستیم.

وی با اشاره به درخواست‌های مردمی برای شهر شدن امیرآباد و حاجی‌آباد در حاشیه شهر بیرجند گفت: استان هم با این موضوع موافق است لذا پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و با کمک مشاور طرح تهیه و مراحل قانونی انجام شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: شاهد تعداد اندکی کانون‌های ساخت و ساز غیرمجاز در استان هستیم که مقرر شده دستگاه‌های اجرایی با شدت و قوت بیشتری نسبت به اعمال قانون درخصوص این تخلفات ورود پیدا کنند و در همان مراحل اولیه شروع به ساخت جلوگیری شود.

وی گفت: گزارش دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که از نظر رصد ساخت و سازهای غیرقانونی در مرحله خوبی هستیم و آمار دقیقی وجود دارد.

عباس‌زاده افزود: هشدارهای لازم به افراد داده شده که در صورت توجه نکردن با حکم قضایی برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد از کانون‌های مهم ساخت و سازهای غیرمجاز در مرکز استان هستند گفت: برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: پیشگیری مهمترین وظیفه در قبال ساخت و سازهای غیرمجاز است اما اگر سیاست‌های پیشگیرانه جواب ندهد با حکم قضایی برخورد و نسبت به قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی اقدام خواهد شد.

وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی کشور ساخت و سازهای غیرمجاز است، زیرا برخی افراد سودجو تمایل دارند برای نیازهای شخصی قواعد را رعایت نکنند و دست به ساخت و ساز غیرمجاز می‌زنند.

عباس‌زاده گفت: این قبیل ساخت و سازها از نظر اجتماعی و فنی اشکالات زیادی دارد زیرا در کنار آن تخلفات زمین‌خواری و کوه‌خواری هم مشاهده می‌شود که جزو منابع طبیعی و ثروت‌های عمومی مردم است.

وی با بیان اینکه این بی‌توجهی‌ها منجر به بروز مشکلات زیادی در سطح کشور می‌شود ادامه داد: البته در خراسان جنوبی به نسبت بقیه مناطق کشور این نوع تخلفات به مراتب کمتر است و شاهد رعایت بیشتر قواعد ساخت و ساز توسط مردم هستیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به‌صورت نادر در بخش‌هایی از استان برخی افراد به قواعد ساخت و ساز بی‌توجه هستند لذا در حاشیه برخی شهرها به‌ویژه مرکز استان شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی الزام قانونی برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز دارند افزود: این قبیل ساخت و سازها آثار سوء بر زندگی مردم گذاشته لذا مشکلات زیست‌محیطی، فنی، روانی و بهداشتی ایجاد می‌کند.

عباس‌زاده تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند براساس قانون با زمین‌خواری و ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کنند چون این مساله به نفع عموم مردم و حتی متخلفان است تا در آینده دچار مشکلات عدیده نشوند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور