معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مجموع اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب و متمم سفر است.

ا علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: تاکنون هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سفر اول رییس جمهور تخصیص یافته و ۹۰ درصد تخصیص‌ها نقدی بوده است.

وی گفت: براساس آخرین پایش انجام شده، مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در شهریور سال گذشته، ۹۳ مورد بوده و ۱۳ مصوبه جدید به عنوان متمم سفر افزوده شده است بنابراین در سفر اول رئیس جمهور ۱۰۶ مصوبه با بیش از  ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع مصوبات تاکنون ۲۹ مورد به‌طور کامل اجرا شده و ۶۱ مصوبه در دست اجراست، سه مورد نیز در دست پیگیری قرار دارد.

وی بیان کرد: برای اجرای این مصوبات ۱۹ دستگاه اجرایی و نهاد حمایتی تعهد داشته‌اند که گزارش عملکرد آنها به‌طور منظم و ماهانه از سوی استانداری دریافت و پیگیری شده است.

عباس‌زاده با اشاره به آماده شدن بسته پیشنهادی استان برای ارائه در سفر دوم رئیس جمهور که اواخر هفته جاری انجام می‌شود گفت: مجموع اعتبار مورد نیاز زیرساخت‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در دور دوم سفر رئیس جمهور در اختیار اعضای هیات دولت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: از این اعتبار حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های بالای ۵۰ درصد نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت تعهدات بانک‌ها گفت: با توجه به فهرست طرح‌های اقتصادی نیازمند منابع مالی (سرمایه در گردش و ثابت) برای ۶۸۳ طرح اقتصادی در حوزه‌های مختلف مبلغ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان منابع بانکی مصوب شده است.

عباس‌زاده افزود: طرح‌های مذکور به بانک‌های عامل معرفی و تاکنون برای ۵۲۶ طرح به مبلغ ۸۶۲ میلیارد تومان عقد قرارداد شده که در مجموع ۳۵۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت و مابقی طرح‌ها در مراحل مختلف بررسی مدارک است.

وی گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان مصوبات سفر اول پیگیری و نتایج حاصله اعلام می‌شود، از طرفی نیازهای اعتباری پروژه‌های اولویت‌دار استان احصا شده که در اختیار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بخشی از پروژه‌های شاخص استان بیان کرد: اولویت نخست استان و دولت، ساخت راه‌آهن است و امسال ۱۱۳ میلیارد تومان برای احداث قطعه بیرجند – یونسی ابلاغ شده که از این میزان ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی گفت: همچنین برای اجرای این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده که در قالب کنسرسیوم بانکی اختصاص یابد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

عباس‌زاده تصریح کرد: یکی از معدود مراکز استان هستیم که به خط ریلی سراسری متصل نیستیم لذا به دنبال بهره‌برداری مسیر ریلی بیرجند – قاین – یونسی با کمک دولت هستیم.

وی از افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی با حضور رئیس جمهور نیز خبر داد و گفت: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با حجم حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه که با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی از تسهیلات اکو تکمیل شده است، افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین واحد احیای فولاد قاینات با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: واحد فولادسازی این کارخانه نیز ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی شده تا هفته دولت سال آینده با هزینه‌کرد ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

عباس‌زاده از افتتاح طرح توسعه کارخانه کویر تایر بیرجند با افزایش ۵۰ درصدی تولید و با حضور رئیس جمهور خبر داد و افزود: همچنین عملیات اجرایی خط تولید تایرهای سنگین با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومان و استفاده از دانش بومی منطقه به صورت دانش‌بنیان و فناورانه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بازدید خواهد کرد گفت: در مجموع ۲۹ هزار و ۶۵ متقاضی مسکن در استان حائز شرایط شدند، ۳۱ هزار قطعه زمین واگذار و چهار هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۹۷۲ واحد مسکن در دست ساخت است و از ۳۱ شهر استان تاکنون برای ۲۹ شهر به تعداد ۳۱ هزار واحد زمین ویلایی تامین شده است.

وی افزود: این اقدام به علت جلوگیری از بلندمرتبه سازی و آپارتمان‌نشینی و استفاده از ظرفیت وسعت خدادادی اراضی استان بوده که در حال حاضر از ۲۹ هزار و ۹۷۳ واحد در حال ساخت، بیش از ۱۱ هزار واحد ویلایی به صورت خودمالکی است.

عباس‌زاده با اشاره به گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان در یک سال فعالیت دولت سیزدهم گفت: در زمینه گازرسانی به روستاها حتی زیر ۲۰ خانوار جمعیت جزو استان‌های سبز کشور هستیم.

وی با بیان اینکه شاهد تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان هستیم افزود: طرح تحول زمین‌شناسی در سطح ۱۵ هزار کیلومتر از وسعت استان با هزینه‌کرد ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر رئیس جمهور در استان اجرا شد.

روند اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی بود که معاون استاندار به آن اشاره کرد و گفت: آغاز لوله‌گذاری در محدوده استان با حضور رئیس جمهور و به‌طور همزمان در استان‌های سیستان و بلوجستان و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور شماری از اعضای هیات دولت از جمله وزرای نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، معاون اجرایی رئیس جمهور، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز حضور خواهند داشت و به شهرستان‌های استان سفر می‌کنند.

” رئیس جمهور روز پنجشنبه هفته جاری به خراسان جنوبی سفر می‌کند و تا روز جمعه ۲۵ آذر ماه در این استان حضور دارد.

بنابر اعلام استاندار خراسان جنوبی، این استان مقصد اول دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور و دولت است.

جواد قناعت پیگیری مصوبات سفر اول رئیس جمهور و هیات دولت به خراسان جنوبی را از اهداف سفر دوم عنوان کرد و گفت: مطالبات استان برای این دور از سفر رئیس جمهور احصا و به مرکز نیز ارائه شده است.

رئیس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی سفر کرد و در شهرستان‌های طبس و بیرجند حضور یافت.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور