نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: معرفت و شناخت لازمه امر به معروف و نهی از منکر است که بازدارندگی از بد را آسان می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در نشست شورای راهبردی مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر کار خوب و بد نیست، معروف یعنی شناخته شده و منکر یعنی مبهم و ناشناخته که شرط اول و لازمه این موضوع، معرفت و شناخت است.

وی افزود: به دست آوردن شی ارزشمند خیلی زحمت دارد و به تمثیل علما به دست آوردن زحمت ندارد و نگهداری آن مشکل است اما حقیقت این است که به دست آوردن خیلی مشکل و نگهداری خیلی مشکل‌تر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است انسان، انسان باشد و به سمت کمال مطلق سیر کند، قواعد و اصول، حرکت و مقصدی دارد که باید از ناحیه فطرت، عقل و وحی تایید شود.

وی اضافه کرد: اگر چنین فرصتی به دست آمد، نگهداری آن خیلی مشکل است و این فرصت در بعثت همه انبیا و بعثت رسول خاتم به دست آمده و ۱۳ سال سختی و شکنجه و مشکلات در مکه و ۸۰ جنگ و صریح پاسخ دادن در ۱۰ سال مدینه، زحمت و هزینه کمی نیست در عین حال نتوانستند حفظ کنند به این دلیل که در طول نیم قرن به جای پیامبر اسلام (ص)، بنی امیه بر حکومت نشستند و اهل بیت پیامبر را قتل عام کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: برای انقلابی که در زمان ما حاصل شده نیز خیلی هزینه داده شده و ارزش انقلاب از همه این هزینه‌ها بالاتر است چراکه بازسازی راه بشر است و اینکه چه اندازه بتوانیم حفظ کنیم.

وی افزود: دلیل آن هم آسیب‌هایی است که در ۴۰ سال داشتیم و نباید به وجود می‌آمد چون امر به معروف و نهی از اوجب واجبات در صحنه حفظ نشده است.

امام جمعه بیرجند گفت: دشمنان ما را رها نمی‌کنند و لبخند هم می‌زنند و با دیپلماسی صحبت می‌کنند، هر صحنه‌ خطرناکی که پیش آمده معجزه‌وار دست خداوند ما را نجات داده است.

وی عنوان کرد: اندیشه ما را از مقام معرفت دین که معرفت انقلاب هم جزو آن است به مسائل روزمره که مبهم است، کشاندند که اینها خیلی خطرناک است و شرط اول این است که بتوانیم راه انبیا را طی کنیم و نیروی انسانی که می‌خواهد در نظام مقدس جمهوری اسلامی و هر دستگاهی خدمت کند، باید از این معرفت و شناخت تکمیل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی شرط اول در هر مجموعه‌ای را نیروی انسانی دانست و افزود: اولین معروف این است که امانت‌ها به اهلش برسد و اگر در این شرط دنبال میل، سلیقه، منافع قبیله‌ای و حزبی هستیم، یقین به آن نمی‌رسیم و در این آزمایش مردود می‌شویم.

وی اظهار داشت: اگر باور داریم که امر به معروف و نهی از منکر اوجب واجبات است، این کار یک جمع نیست و کار همه است؛ آنها که متصدی امور معنوی و فرهنگی هستند، شرط اول این است که راه و مقصد و ارزش‌های انسان‌ها را برای آنان روشن کنند و اگر چنین کاری انجام شود نوبت به دسته دیگر می‌رسد که می‌خواهد دین، انقلاب و عدالت را اجرا کند و آنان هم باید درست عمل کنند.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی افزود: اگر معرفت و شناخت باشد، بازدارندگی از بد آسان می‌شود چرا که با اهل معرفت حرف می‌زنند و درست عمل کردن در اجرای عدل هم باید باشد تا معرفت انسان با عمل مسوولان تکمیل شود زیرا اگر مردم به معرفت و فرهنگ کافی برسند دنبال خلاف نمی‌روند و افراد خلافکار را نیز با انگشت اشاره نشان می‌کنند که آنان خجالت می‌کشند و از صحنه بیرون می‌روند.

وی قانون را موضوع دیگر این مبحث برشمرد و گفت: دنیا سراسر قانون است و شهدا بر قانون خداوند متعال ایستادگی کردند و فدا شدند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: خداون همه چیز را در خدمت انسان قرار داده و وقتی نوبت به انسان می‌رسد هیچ مسوولیتی را در قبال خداوند متعال نمی‌پذیرد که این از هر جنبنده‌ای بدتر است و نصف اینکه نمی‌فهمد برعهده من و شماست و آنقدر بد و زشت عمل کردیم که در جامعه عیسی به دین خود و موسی به دین خود شده است در حالی که همه ما مسوول هستیم.

وی عنوان کرد: این تشکیلات هم باید نسبت به مسوولان مطالبه و نه تذکر لسانی داشته باشد و قانون هم باید حمایت کند؛ مسوولان جمهوری اسلامی امتیاز، پول و همه امکانات را می‌گیرند و بعضا از اداره به عنوان کار شخصی استفاده می‌کنند، چرا که در آن اداره قانون اجرا نمی‌شود بلکه هرچه رییس بگوید در صورتی که رییس هم باید از قانون اداره تبعیت کند.

امام جمعه بیرجند گفت: قانون جمهوری اسلامی پیشرفته‌ترن قانون جهان است و دلیل اینکه نتایج آن را در جامعه نمی‌بینیم این است که به این قانون عمل نمی‌شود و داد مردم این است که نظارت وجود ندارد و هر کسی هر کاری بخواهد انجام می‌دهد.

وی افزود: مسوولی که همه آبرو، شخصیت، زندگی و درآمدش از بیت‌المال است، داخل اداره‌ خلاف می‌کند و هیچ کسی هم به او کاری ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: نیروهای نظارتی کجا هستند و ۴۰ سال است که مشاهد می‌کنید به قانون عمل نمی‌شود؛ مقام معظم رهبری بارها فرمودند که انقلاب کرامت‌گونه و معجزه بود و قانونی نوشته شد اما هدف پیاده نمی‌شود که مشکل آن تشکیل دولت اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر دولت اسلامی تاکید دارند تا شایستگی حفظ شود اما وقتی مسوولان نظام اسلامی خود مقید شوند، تاثیرگذار هستند و وجودشان برکت است و زمانی مردم اصلاح می‌شوند که دولت با تعهد درست عمل کند آن وقت جامعه ما اسلامی می‌شود که نباید این موضوع ۴۰ سال بلکه باید چهار سال طول می‌کشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید با توجه به مکتب غنی اسلام جهان به ما رو می‌آورد به شرطی که درست عمل می‌کردیم اما ۴۰ سال گذشت و مقام معظم رهبری گام دوم را نوشتند و شرایط در کشور، منطقه و بین‌الملل نیز تغییر کرد لذا الان شرایط خوبی ایجاد شده و باید همه ما همکاری و تبیین کنیم، درست عمل کنیم و دیگران هم تعقیب کنند و با متخلفان برخورد تا برای سایر افراد درس عبرت شود.

وی تصریح کرد: جایی که روشن است خلافی صورت می‌گیرد نیازمند یک برخورد صحیح قانونی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خطاب به مسوولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: از شما که موفق هستید و در گفتن حرف حق صلاحیت دارید، درخواست ما این است که حساب شده و کارشناسی و اثرگذار کارتان را شروع و دنبال کنید.