مهندس علی عدل سرپرست شهرداری بیرجند  گفت: بافت ناکارآمد شهری و جرم‌خیز در شهر بیرجند، تعیین تکلیف  و بازدید شده حداکثر تا یک ماه دیگر ساماندهی خواهد شد و این روند با کمک دستگاه قضا تا پایان شناسایی و تعیین تکلیف این مکان‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: وجود بافت‌های ناکارآمد از منظر شهری به صلاح نیست و باید کمک کنیم که وجود این خانه‌ها به پاتوق معتادان مواد مخدر و بزهکاران تبدیل نشود.

سرپرست شهرداری بیرجند گفت: شهرداری نسبت به تخریب بافت‌های ناکارآمد با حکم دستگاه قضا آمادگی کامل دارد و در یک ماه آینده پاتوق‌هایی که امروز بازدید شد، تخریب می‌شود.

وی یادآور شد: حذف بافت‌های ناکارآمد یا ساماندهی آنها نقش مهمی در زیباسازی شهر دارد و تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

از کوچه پس کوچه‌ها شهر که خارج شدیم راهنما ما را به سمت تپه‌هایی برد که تاکنون در قالب چشم‌انداز شهر به آن نگاه می‌کردیم اما در دامنه همین تپه‌ها تونل‌هایی اتاق گونه حفر شده و عده‌ای در آن زندگی می‌کنند.

تونل‌های خاکی که سیاهی دود به غیر از فضا چهره حاضران را هم سیاه کرده بود، تونل‌هایی کنار هم که با فضای کوچکش ۱۰ نفری را در خود جای داده بود و از حلبی‌آبادها و قبرهای تک نفره معتادان هم نمایی بدتر داشت.

برخی‌ هنوز بر این باورند که این استان معتاد متجاهر ندارد اما با گذری زیر پوست شهر، تجاهر به معنای واقعی نمایان می‌شود و جوهر از گزارش‌های بایگانی شده ادوار رنگ می‌بازد.

استانی که هنوز مرکز ماده ۱۶ با وجود این تعداد از معتادان متجاهر ندارد و تعیین تکلیف این مرکز هنوز در هاله‌ای از ابهام مانده است.