رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تارنمای محصولات هنر متعهد استان با بارگذاری بیش از ۵۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف طراحی شده که همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به صورت رسمی رونمایی می‌شود.

مجید کریمیان افزود: این تارنما که در حوزه‌های تصویری، تجسمی، تاریخ شفاهی، ادبیات و ویژه‌نامه‌های مناسبتی رونمایی می‌شود در واقع پل ارتباطی با محصولات تهیه شده با زیست‌بوم هویتی استان است و هم پل ارتباطی با هنرمندان برقرار می‌کند که ذیل آن فضاهای مجازی و فروشگاه اینترنتی نیز دیده شده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه مستند مفاخر خراسان جنوبی مانند ابن حسام خوسفی، مفاخر معاصر مانند استاد غلامحسین یوسفی ناقوس، مستند شهدای شاخص تولید حوزه هنری استان و دستگاه‌های فرهنگی و بیش از ده‌ها قطعه سرود در این تارنما منتشر شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی اظهار کرد: رونمایی از کتاب «دختر حاجی» در خصوص بانوان امدادگر دفاع مقدس از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته هنر انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: یکی از اهداف ما در هفته هنر انقلاب اسلامی تکمیل و ساماندهی حلقه بین دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی با جریان هنر متعهد در استان است چراکه بسیار ضروری و مهم است.

کریمیان تصریح کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی مانور هنر متعهد و برنامه‌ریزی برای سال جدید است که تمامی دستگاه‌های اجرایی فرهنگی می‌توانند نقش آفرین باشند.

وی از هنر متعهد به عنوان پیشران جهاد تبیین یاد کرد و افزود: هنر متعهد دارای ۲ ستون اصلی یعنی سهم مباحث اندیشه‌ای در باب اندیشه انقلاب اسلامی و حلقه‌های تولیدی و عملیات ترویج و توزیع است بنابراین مجموع این چرخه برای هنر انقلاب اسلامی مدنظر قرار دارد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: این چرخه همه دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و بدنه مردمی را در بر می‌گیرد لذا تلاش ما در این هفته تبیین همین موضوع و بازخوانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری در باب هنر متعهد و وظایفی که بر عهده ما گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مقام معظم رهبری برخی عملیات‌ها را رهبری کرده‌اند و توصیه‌هایی در این حوزه دارند که در هفته هنر انقلاب به تبیین آن می‌پردازیم.

کریمیان گفت: جهاد تبیین که از اولویت‌های ویژه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر است یک حوزه پیشران دارد که این مسیر را باز کرده و باعث تعامل و توسعه می‌شود و آن استفاده از ابزار هنر است.

وی تصریح کرد: کیفیت بخشی شاید نسبت به کمیت موثرتر باشد چون اثرپذیری بالایی دارد لذا استفاده از ابزار هنر می‌تواند به کیفیت بخشی جریان جهاد تبیین کمک کند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزاری کارگاه‌های آشنایی با جریان هنر انقلاب و ارتباط آن با جریان جهاد تبیین است که به صورت رایگان برای دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: در نخستین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی که در تقویم رسمی کشور به نام «روز هنر انقلاب اسلامی» ثبت شده است، برنامه مردمی در گلزار شهدای بیرجند با محوریت شهید بصیری پور اولین شهید مدافع حرم استان برگزار شد.

کریمیان گفت: اکران فیلم‌های ارزشی و ایجاد کمپین تبلیغاتی برای دیده شدن این فیلم‌ها از دیگر برنامه‌های این هفته است که اکنون فیلم‌های آسمان غرب و ایلیا روی پرده سینماهای استان قرار دارد و در سینماهای سیار نیز قابل اکران است.

وی افزود: تعامل با گروه‌های مردمی و ایجاد راهکارهای مردمی سازی جریان فرهنگ هنر از دیگر برنامه‌ها است که از هنرمندان و گروه‌های جریان هنر متعهد در سال ۱۴۰۲ نیز تجلیل می‌شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی از کار ویژه‌های ما در هفته هنر انقلاب پیگیری تکمیل حلقه اندیشه، تولید، ترویج و توزیع است که در حوزه اندیشه و تولید، اقدامات شاخصی در استان انجام شده ولی در زمینه ترویج و توزیع در زمینه هنر متعهد پرتال محصولات حوزه هنری سعی دارد این حلقه را ساماندهی کند.

وی افزود: در هفته هنر انقلاب برنامه‌های متنوعی با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله شب خاطره، شب شعر، رویدادهای متناسب با حوزه ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

۲۰ فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی (سال ۱۳۷۲) در تقویم رسمی کشور روز هنر انقلاب اسلامی نام دارد و دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی (گرامیداشت یاد و خاطره شهید آوینی) از ۲۰ تا ۲۷ فروردین‌ ماه با مجموعه‌ای از برنامه‌های هنری در سراسر استان برگزار می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور