فرماندار شهرستان سرایان در دیدار با مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: بیمه یکی از جاهایی است که به عنوان هزینه سرمایه باید به آن نگاه شود و برای حفظ کرامت انسانی باید در حوزه سلامت خدمات رایگان ارائه شود.

دکتر علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت استان به اتفاق هیات همراه در راستای اجرای برنامه های گرامیداشت دهه مبارک فجر و بررسی چالشهای حوزه سلامت با مهندس رسولی مقدم فرماندار شهرستان سرایان دیدار کرد.

مونا درویش سرایانی نماینده اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در شهرستان سرایان ابتدا در این دیدار گزارشی از عملکرد بیمه سلامت در شهرستان ارئه کرد و گفت: حدود ۸۲ درصد از جمعیت شهرستان سرایان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین تعداد را روستائیان و عشایر با حدود ۸۸ درصد از جمعیت بیمه شدگان را به خود اختصاص می دهند و به صورت رایگان دفترچه بیمه دریافت کرده اند.

علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز در این دیدار ضمن تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر، گفت: امیدواریم برکت این ایام در کام مردم ایران و بویژه مردم فهیم این شهرستان قرار گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت گفت: آزمون وسع و آنچه قانون گذاران به آن رسیده اند که برخی افراد وضعیت و توان مالی خوبی دارند و می توانند در مباحث بیمه ای مشارکت داشته باشند، بنابراین این طرح به عنوان قانون در برنامه ششم توسعه آمد تا خدمات درمانی رایگان دولتی به افرادی برسد که نیازمند واقعی بوده و از توان مالی خوبی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: اجرای آزمون وسع در ابتدا اعتراضاتی را به همراه داشت که بیشتر بدلیل جامع نبودن بانک اطلاعاتی وزارت رفاه بود و البته نکته حائز اهمیت در استان خراسان جنوبی این است که ۸۵ درصد افرادی که در این طرح شرکت کردند، مشمول دریافت بیمه رایگان شدند.

اربابی افزود: درخصوص ارزیابی وسع موضوع این است که درخواست از طرف ما به نمایندگی از بیمه شده یا فرد متقاضی به وزارت رفاه ارسال می شود و دهک های درآمدی توسط وزارت رفاه مشخص و اعلام می شود و در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، این طرح تا پایان سال متوقف شده است و افراد فاقد پوشش بیمه می توانند بدون انجام ارزیابی وسع، دفترچه بیمه سلامت رایگان دریافت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مدیریت منابع و مصارف و سطح بندی خدمات از اقدامات ارزشمند بیمه سلامت با همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی بوده که منجر به کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم، افزایش بهره وری،  بهبود در عملکرد و ایجاد نظم مالی شده و مردم متناسب با نیاز خود در هر سطح ، خدمات دریافت می کنند.

اربابی بابیان اینکه الکترونیکی کردن خدمات یکی دیگر از رویکردهای مهم بیمه سلامت است، افزود: با اجرای طرح های الکترونیکی در سازمان بیمه سلامت، اکنون می توانیم بگوییم برای دولت الکترونیک در جایگاه خوبی هستیم و اگر طرح هایی مثل نسخه نویسی الکترونیکی به درستی و به صورت کامل در سطح استان و کشور انجام شود، آغازی برای حذف دفترچه های کاغذی خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت عنوان کرد: مدیریت منابع و مصارف، رشد غیر متعارف هزینه ها را متوقف کرد و کنترل هایی که در این زمینه انجام گرفت منجر به ایجاد کمترین بدهی بیمه سلامت به موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد نسبت به سنوات گذشته شد.  

وی تاکید کرد: توسعه خدمات بیمه ای، کاهش پرداخت از جیب مردم را به همراه دارد.

مهندس رسولی مقدم فرماندار شهرستان سرایان نیز در این دیدار ضمن تشکر از مدیرکل بیمه سلامت برای حضور در این شهرستان و تبریک دهه مبارک فجر، گفت: خوشبختانه ۱۰ ماه سنگین و پرتنش از سال ۹۹ به خصوص در حوزه سلامت را بدلیل شیوع بیماری کرونا سپری کردیم.

رسولی مقدم تصریح کرد: موضوع ارزیابی وسع یک طرح چالش برانگیز بود که خوشبختانه فعلاً متوقف شده است و اگر بخواهد در آینده به همین شکل ادامه پیدا کند، چالش های بزرگی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب در حوزه سلامت شهرستان سرایان چیزی نداشتیم و اگر بخواهیم از ۲۰ به آن نمره دهیم، ۲ می شود ولی در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی نمره ای که می توانیم بدهیم حدود ۱۸ است.

فرماندار شهرستان سرایان در پایان عنوان کرد: بیمه یکی از جاهایی است که به عنوان هزینه سرمایه باید به آن نگاه شود و برای حفظ کرامت انسانی باید در حوزه سلامت خدمات رایگان ارائه شود.