یک متخصص قلب و عروق گفت: ویزیت اولیه بیماری کرونا به ویژه در بیماران قلبی به معنای پایان بیماری نیست و این بیماران باید در زمان ابتلا به کرونا بیش از پیش مراقب باشند.

ناهید ازدکی  اظهار کرد: در پیشگیری از کرونا قدم اول واکسیناسیون کامل یعنی تزریق چهار دوز و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و با تهویه نامناسب است.

وی افزود: افرادی که بیماری قلبی زمینه‌ای دارند چون بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند باید اصولی را رعایت کنند و در فضاهایی که جمعیت زیاد وجود داشته و تهویه نامناسب و فضای بسته دارد تاحد امکان حضور نداشته باشند.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: مسئله بعدی درمان و مصرف به موقع داروها، کنترل فشار خون و چاقی، کنترل قند خون است و از بیماران قلبی می‌خواهیم درمان خود را به علت کرونا به تعویق نیندازند.

ازدکی با بیان اینکه فشار خون کنترل شده یک عامل برای پیشگیری از کرونا خواهد بود، اظهار کرد: بنابراین کنترل بیماری قلبی به پیشگیری از بیماری کمک خواهد کرد و بیماران قلبی اگر علائم مشکوک ابتلا به کرونا دارند حتماً به پزشک مراجعه کنند و از خوددرمانی در منزل پرهیز کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که ما با بیماران کرونایی داریم این است که چنانچه بیماری مبتلا به کرونا می‌شود پزشک توصیه می‌کند مراحل درمان را در منزل سپری کند و حتما حواسش به علائم باشد.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه حتما بیمارانی که علائم کرونا داشته و به خصوص بیماری زمینه‌ای قلبی دارند هر دو روز باید توسط پزشک معالج خود در بحث کرونا تحت نظر باشند، تصریح کرد: هر زمان که علائم خطر وجود داشت و دچار تب، ضعف و بی حالی و افت اکسیژن خون شدند، نشان دهنده خروج کرونا از حالت معمولی است و باید این افراد تحت نظر پزشک باشند.

ازدکی با بیان اینکه ابتلا به کرونا با ویزیت اولیه تمام نمی‌شود و باید پیگیر بود، یادآور شد: شاید پزشک در ویزیت اول علائم خطر را توضیح می‌دهد و پزشک و بیمار باید در هفته اول ابتلا به کرونا با هم در ارتباط باشند تا به محض اینکه خطری برای بیمار پیش آمد وارد فاز خطرناک بیماری نشوند.

وی با بیان اینکه ترس از کرونا نباید باعث شود که علائم به این مهمی نادیده گرفته شوند چراکه اگر پروتکل‌ها رعایت شود و افراد با ماسک به مراکز درمانی مراجعه کنند احتمال درگیری کرونایی کمتر خواهد بود، یادآور شد: عدم مراجعه به موقع، بیماران قلبی را تهدید می‌کند و نباید دردهای قلبی که تهدیدکننده حیات هستند به خاطر ترس از کرونا نادیده گرفته شوند.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور