مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی گفت: با لغو برخی پروازهای فرودگاه‌های استان در روزهای اخیر، اکنون تهران تنها مبدا و مقصد پروازهای خراسان جنوبی است.

عظیم طهماسبی روز یکشنبه با اشاره به لغو پروازهای بیرجند – مشهد و برعکس افزود: براساس آخرین برنامه شرکت ایران ایر یک پرواز به استان تهران در روزهای شنبه و ۲ پرواز مشهد – بیرجند حذف شده است.

وی اظهار داشت: این پروازها در برنامه‌های زمستانه شرکت ایران ایر گنجانده نشده و مقرر شده است شرکت‌های هواپیمایی از پنجم تا نهم آبان ماه برنامه پروازهای زمستانه خود را اعلام کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی گفت: همه تلاش و پیگیری‌های خود را به‌کار بستیم تا این کمبود را جبران کنیم و سبب نارضایتی مردم نشود لذا همچنان منتظریم برنامه زمستانه شرکت‌های هواپیمایی اعلام شود.

وی تصریح کرد: فقط در مهر امسال ۱۴ پرواز فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند لغو شد و شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان باید پاسخگوی لغو یا حذف پروازها باشند.

طهماسبی افزود: در حال حاضر چهار ایرلاین از جمله ماهان، ایران ایر (هما)، ایرتور و پارس ایر در خراسان جنوبی فعال هستند که شرکت ایران ایر دلیل لغو پروازهای این شرکت را کمبود ناوگان اعلام می‌کند.

وی گفت: ما به عنوان مسوول فرودگاه‌ها نیز پیگیر هستیم ولی باید شرکت ایران ایر پاسخگوی این لغو پروازها باشد چراکه این شرکت در استان خراسان جنوبی دارای شعبه و مدیرکل است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی افزود: با شرکت پارس تور و ایرتور نیز برای افزایش پروازهای استان صحبت کرده‌ایم و شرکت پارس یک پرواز را اضافه کرده و در حال حاضر چهار روز در هفته با این شرکت پرواز داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل این استان با پروازهای ایران ایر است عنوان کرد: در روزهای اخیر یک پرواز توسط شرکت ماهان و سه پرواز توسط شرکت ایران ایر لغو شده است.

طهماسبی گفت: دلایل لغو پروازها و از طرفی رایزنی برای افزایش پروازهای خراسان جنوبی از طریق استانداری و مرکز در حال پیگیری است.

وی افزود: دلیل اصلی لغو پروازها باید توسط شرکت ایران ایر اطلاع‌رسانی شود، رسانه‌ها نیز مردم را آگاه کنند که دلیل لغو پرواز فرودگاه مرکز استان نیست زیرا وظیفه فرودگاه ایجاد باند، تامین زیرساخت‌های پروازی و ترمینال یا سایر هزینه‌ها است و شرکت‌های هواپیمایی وظیفه برقراری پروازها را برعهده دارند.

طهماسبی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی و فرودگاهی استان به موازات یکدیگر فعالیت دارند و مدیر کلان راس این دو شرکت دو معاونت وزیر راه و شهرسازی هستند که این معاونت در استان به وظایف خود عمل کرده و ماهانه بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه جاری در استان انجام می‌دهد.

وی با اشاره به انجام ۵۰ تا ۶۰ مکاتبه با سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازهای خراسان جنوبی گفت: معاونت بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی براساس درآمد و هزینه خود تصمیم می‌گیرد که با ما همکاری داشته یا نداشته باشد و اخیرا با شرکت هواپیمایی سپهران نیز برای افزایش پروازها رایزنی کرده‌ایم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ جنوبی افزود: شرکت ایران ایر روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه فقط برای تهران پرواز گذاشته و این شرکت نسبت به برنامه تابستانه خود ۵۰ درصد پروازهایش را کم کرده لذا پروازهای ایران ایر در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه برای مشهد لغو شده است.

وی اظهار داشت: در مجموع در ۶ ماه امسال ۲۲ هزار و ۱۱۵ نفر مسافر وارد فرودگاه بیرجند و ۲۲ هزار و ۳۹۸ مسافر از فرودگاه بیرجند خارج شدند همچنین بار ورودی حدود ۱۷۲ هزار کیلوگرم و بار خروجی ۱۹۲ هزار کیلوگرم بوده است.

طهماسبی گفت: فرودگاه طبس نیز ۳۷ پرواز ورودی و ۳۷ پرواز خروجی داشته و یک هزار و ۵۷۷ مسافر وارد فرودگاه و یک هزار و ۴۹۱ مسافر از فرودگاه طبس خارج شدند همچنین بار ورودی به فرودگاه طبس یک هزار و هشت کیلوگرم و بار خروجی ۱۶ هزار کیلوگرم بوده است.

استان خراسان جنوبی در شهرهای بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد و تاکنون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند به تهران و مشهد پرواز داشته است.