مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳۳ هزار زائر در استان برای شرکت درهمایش جهانی اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد ثبت‌نام ۱۶ هزار زائر قطعی شده است.

ابوالفضل نوفرستی افزود: برای اینکه مشکلی در مرز برای زائران پیش نیاید باید زائران باید ثبت‌نام خود را قطعی و از سامانه سماح پرینت کارت شناسایی خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سامانه سماح هنوز برای ثبت نام زائران باز است، تصریح کرد: افرادی که در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه و واریز هزینه بیمه و خدمات بهداشتی درمانی، ثبت نام خود را قطعی کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش بینی شده امسال ۴۰ هزار نفر از خراسان جنوبی به عتبات عالیات مشرف شوند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۵۰۰ نفر در استان با سفر هوایی، ۴۰۰ نفر با قطار، ۱۳ هزا نفر با اتوبوس و مابقی با وسیله شخصی عازم سفر اربعین هستند.

نوفرستی عنوان کرد: شعار اربعین سال جاری «انا من حسین» برگرفته از حدیث پیامبر و «ما ملت امام حسینیم» از سخنان شهید قاسم سلیمانی انتخاب شده است.

وی یادآور شد: با توجه به استقبال گسترده‌ای که از اربعین شده پیش بینی می‌کنیم افراد زیادی از سراسر عالم شرکت کنند لذا درخواست داریم زائران مدیریت سفر داشته و آن را به حداقل یک هفته برسانند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی در خصوص گلایه برخی از هم‌استانی‌ها در خصوص هزینه‌های اتوبوس، گفت: در این زمینه جلسات متعددی با مسئولیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برگزار و مصوباتی اخذ شد که از سوی کمیته مربوطه این مصوبات به اتوبوس‌داران ابلاغ شده است.

وی افزود: بنا بر اعلام اداره کل راهداری استان ۲۶۰ دستگاه اتوبوس آماده همکاری برای جا به‌جایی زائران است که بنا شد تعداد اتوبوس‌ها با توجه به نیاز استان، افزایش یابد.

نوفرستی بیان کرد: به دلیل اتفاقات و شرایطی که در عراق به وجود آمد در چند روز اخیر تمامی اعزام‌ها اعم از هوایی و زمینی در تمام مرزهای لغو شد لذا سه کاروان استان که در مسیر بودند به سلامت برگشت داده شدند.

وی با بیان اینکه اکنون مرزها باز و رفت و آمدها انجام می‌شود، ادامه داد: همچنین سه کاروان خراسان جنوبی که در عراق مستقر شده بودند در سلامتی کامل به سر می‌برند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به توصیه‌هایی برای سرگروه‌های اربعین گفت: زائران با تکمیل و ثبت اطلاعات در سامانه سماح نسبت به قطعی شدن بیمه خود اطمینان حاصل کرده و بدون بیمه سفر زیارتی نروند.

وی ادامه داد: به همراه داشتن پول و ارز لازم، جلوگیری از مباحث اختلاف برانگیز و داشتن گذرنامه معتبر یا برگه مجوز یکبار ورود به کشور عراق ( پلیس گذرنامه) از دیگر توصیه‌هاست.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور