مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کتاب خراسان جنوبی و جمعی از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی با نماینده ولی فقیه در استان گفت: تولید و فراهم سازی بستر فروش کتاب و ترغیب جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به فرهنگ کتابخوانی و تأمین سلامت فکری جامعه از طریق کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در این حوزه است.

علی فرخنده در دیداراعضای ستاد بزرگداشت هفته کتاب خراسان جنوبی و جمعی از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب بیان کرد: مکلف شدیم در سال جاری با همکاری و هم افزایی دستگاه‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی تکلیف و برنامه دارند و بقیه دستگاه‌های متولی امر، ستاد بزرگداشت هفته کتاب را با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شکل دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای بیش از هزارعنوان برنامه توسط دستگاه‌های عضو هفته بزرگداشت کتاب در خراسان جنوبی، برنامه‌ریزی شده است؛ اظهار کرد: متناسب با روزشمار هفته کتاب، برنامه‌های ویژه‌ای در استان پیش بینی شده که توسط دستگاه‌های متولی امراجرایی می‌شود.

فرخنده از فعالیت ۴۷ کتابفروشی و ۳۴ انتشاراتی در استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ نویسنده در سطح استان فعال بوده و در حوزه کتاب قلم فرسایی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱۱ عنوان کتاب در استان به مرحله چاپ و نشر رسیده است؛ افزود: در سال جاری هم تاکنون ۶۰ عنوان کتاب چاپ و نشر یافته و از پنج کتاب به طور رسمی رونمایی شده است.

فرخنده بیان کرد: با توجه به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه هم افزایی دستگاه‌ها، در سال جاری قریب به ۱۰ میلیارد ریال در زمینه اهدای کتاب به مناطق مختلف و ۱۰۰ میلیون تومان هم اختصاصاً در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مجموعه کتابخانه های استان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به مطالبات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: تأمین سلامت فکری جامعه از طریق کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین موارد مورد تاکید رهبرعظیم الشان انقلاب بوده که می‌طلبد مورد توجه متولیان امر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواستار مهندسی مطالعات استان شد و گفت: نباید صرفاً به دنبال آمار و سرانه مطالعه باشیم؛ بلکه «چه بخوانند» باید مورد توجه باشد.

وی تولید و فراهم سازی بستر فروش کتاب و ترغیب جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به فرهنگ کتابخوانی را از دیگر مطالبه‌های رهبری دانست و گفت: بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، کتاب باید در سبد مصرفی خانوارها قرار گیرد که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.