معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۱۲ بافت ناکارآمد شهری و جرم‌خیز در شهر بیرجند، تعیین تکلیف و نسبت به تخریب آنها تصمیم‌گیری شد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید مسوولان استانی و شهری از بافت‌های ناکارآمد شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از این بافت‌ها مربوط به بخش دولتی است که در همین بازدید هماهنگی‌های لازم برای تخریب یا ساماندهی آنها صورت گرفت.

وی گفت: در ارتباط با بافت‌های با مالکیت شخصی نیز طبق دستور معاون دادستان بیرجند آخرین اخطار ارسال می‌شود و پس از ۴۸ ساعت شهرداری نسبت به تخریب بنا اقدام خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: بافت‌های ناکارآمد که به پاتوق معتادان تبدیل شده، وضعیتی نا بهنجار را برای شهر بیرجند ایجاد کرده است و غیر از مصرف مواد مخدر انواع فساد در این بافت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این روند زیبنده استان و شهر فرهنگی ما نیست افزود: اولویت بر محصور شدن این مکان‌ها است نه تخریب اما بخش دولتی و خصوصی در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشند.

وحدانی‌نیا گفت: در صورتی که این مکان‌ها ساماندهی نشود تا مهلت مقرر که از ۱۰ روز تا یک ماه برای سازمان‌های دولتی و ۴۸ ساعت پس از آخرین اخطار به مالکان خصوصی اعلام شد، شهرداری بیرجند نسبت به تخریب بنا اقدام می‌کند و هزینه‌های مورد نظر هم اخذ خواهد شد.

سرپرست شهرداری بیرجند هم گفت: تمامی موارد بازدید شده حداکثر تا یک ماه دیگر ساماندهی می‌شود و این روند با کمک دستگاه قضا تا پایان شناسایی و تعیین تکلیف این مکان‌ها ادامه خواهد داشت.

علی عدل افزود: وجود بافت‌های ناکارآمد از منظر شهری به صلاح نیست و باید کمک کنیم که وجود این خانه‌ها به پاتوق معتادان مواد مخدر و بزهکاران تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: شهرداری نسبت به تخریب بافت‌های ناکارآمد با حکم دستگاه قضا آمادگی کامل دارد و در یک ماه آینده پاتوق‌هایی که امروز بازدید شد، تخریب می‌شود.

جمعی از مسوولان قضایی، اجرایی و شهری امروز در راستای پیگیری بند اول از مصوبات اولین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان، از برخی اماکن و منازل که دچار فرسودگی یا تخریب شده و محلی برای تجمع افراد بزهکار و معتاد است، بازدید کردند.

وضعیت نامناسب این مکان‌ها که گویا هنوز تعیین تکلیف نشده بود، نارضایتی اهالی و ساکنان محله‌ها را در پی داشته است.

در این بازدید علاوه بر معاون دادگستری خراسان جنوبی، معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند، مدیران شهرداری، بهزیستی، اوقاف و امور خیریه، فرمانداری بیرجند و خبرنگاران نیز حضور داشتند.