معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تعداد روزهای هوای پاک خراسان جنوبی در سال‌های اخیر به شدت کاهش داشته است لذا شاهد مرگ و میر به علت سرطان ریه، سکته مغزی و قلبی بر اثر آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار هستیم.

 مجید شایسته  در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: براساس گزارش سامانه برآورد و کمی‌سازی اثرات بهداشتی منتسب به آلایندگی ذرات معلق هوا در شهر بیرجند که سال ۱۴۰۰ انجام شد، میزان غلظت ذرات معلق در شهر بیرجند ۱۸.۵ بوده که میانگین جهانی پنج و کشور ۱۲ است لذا از استاندارد ملی و جهانی بالاتر هستیم.

وی اظهار داشت: ۱۳۲ مورد مرگ متاثر از ذرات معلق در جمعیت بزرگسال بالای ۳۰ سال شهر بیرجند سال ۱۴۰۰ ثبت شد که پنج نفر به علت بیماری مزمن انسداد ریوی، ۲ نفر به علت سرطان ریه و بقیه به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: معادل ۶۶ میلیون دلار هزینه اقتصادی این مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در شهر بیرجند بوده است.

وی افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی در کنار مباحث اجرایی از مهمترین وظایف دانشگاه علوم پزشکی در موضوع هوای پاک است که در این راستا ۲۰ هزار کتابچه پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت تهیه شده است.

شایسته با اشاره به اخذ گواهینامه فنی برای موتورخانه‌های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خرید فیلتر برای ایستگاه‌های سنجش ذرات معلق و تهیه برنامه عملیاتی سازگاری با پدیده گرد و غبار از دیگر اقدامات اجرایی بوده است.

وی به توصیه‌های بهداشتی درخصوص گرد و غبار اشاره کرد و افزود: این توصیه‌ها در سایت دانشگاه علوم پزشکی بارگذاری شده و تاکید بر این است که در روزهای گرد و غباری از سوی شهروندان رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: علیرغم مصوبه سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا، تاکنون گزارشی از دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای قانون هوای پاک دریافت نشده تا در سامانه مورد نظر بارگذاری شود.

اسدالله حاتمی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید برنامه عملیاتی برای قانون هوای تهیه و در کارگروه کاهش آلودگی هوا ارایه کنند که تاکنون اداره کل استاندارد، شرکت گاز، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های خود را ارایه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: براساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک تمامی بهره‌برداران منابع ثابت آلوده کننده هوا ملزم به رعیات حدود مجاز انتظار آلاینده‌ها در موتورخانه و سامانه‌های احتراقی خود هستند که برای این منظور سامانه‌ای در حال طراحی است اما هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ملزم به رعایت این قانون هستند و اگر دستگاهی رفع آلودگی را گزارش ندهد به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

وی افزود: سامانه معاینه فنی موتورخانه از سوی سازمان ملی استاندارد ایران راه‌اندازی شده که امکان ثبت درخواست و صدور گواهینامه تاییدیه موتورخانه‌ها در آن وجود دارد.

نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی هم گفت: سه هزار و ۵۰۰ فقره برخورد با خودروهای دودزا در سال گذشته انجام شد و امسال این آمار ۹۵۰ فقره بوده است.

سرهنگ حسین خسروی افزود: با توجه به اینکه در شهر بیرجند ترددها زیاد شده و تقریبا اسقاط خودرو هم نداریم در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل عمومی باید ورود پیدا کنیم چون استفاده از وسایل نقلیه شخصی بالا است.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد سفرهای درون شهری با وسایل شخصی است و در این زمینه جزو معدود مراکز استان هستیم لذا نیاز است برای کاهش آلودگی هوا به این مساله توجه شود.

نماینده پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: ورورد شهرداری در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل عمومی به کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی کمک می‌کند و در کاهش آلودگی هوا اثرگذار است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور