مدیر بهداشت و درمان خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۵ خانه بهداشت شهری و روستایی در استان فعال است، گفت: ۴۲۵ بهورز شاغل در مراکز بهداشت استان مشغول به کار هستند و طبق برنامه‌های بهداشت و درمان در سال جاری ۲۳ نفر کمبود بهورز داریم.

حسن امیرآبادیزاده د کرد: بهورزان خط مقدم جبهه سلامت در مناطق شهری به خصوص روستایی هستند.

وی با اشاره به وظایف بهورزان، بیان کرد: آموزش سلامت اقشار مختلف، ایمن‌سازی کودکان و مادران علیه بیماران، تغذیه، شاخصه‌های بهداشت محیط، درمان‌های ساده، باروری سلامت و کنترل بیماری‌های غیرواگیردار از مهم‌ترین وظایف و اهداف برنامه‌های بهورزان است.

مدیر بهداشت و درمان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین آموزش بهورزان برای خانواده است، تصریح کرد: نیروهای مردمی نیز به صورت افتخاری به عنوان سفیران سلامت تامین سلامت خانواده و کاهش بیماری‌ها را برعهده دارند.

امیرآبادیزاده ادامه داد: هم اکنون ۱۰۰ بهورز در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و طبس مشغول گذراندن دوره دو ساله بهورزی برای فعالیت در مناطق روستایی و شهری استان هستند.

وی با بیان اینکه هر بهورز با ۵۰۰ نفر از جمعیت روستایی و شهری در حوزه بهداشت و درمان در ارتباط است، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

مدیر بهداشت و درمان خراسان جنوبی یادآور شد: در سال ۹۰ میزان دفن زباله‌های بهداشتی مناطق روستایی ۶.۷۴ درصد بوده است و این میزان در سال ۹۷ به ۹۱.۷ رسیده است.

امیرآبادیزاده با اشاره به اینکه در همایش روز بهورز از ۱۵ بهورز و یک مربی نمونه استان تقدیر شد، خاطرنشان کرد: دو بهورز نمونه کشوری از روستای تیغاب قاین و درخت توت سربیشه و یک مربی از آموزشگاه بهورزی شهرستان فردوس تقدیر شدند.