استاندار خراسان جنوبی در دیدار سران عشایر استان  گفت: در راستای اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، به منظور کمک به معیشت و رفاه جامعه عشایری طرح‌های ویژه‌ای در حال پیگیری است.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در دیدار سران عشایر استان خراسان جنوبی افزود: یکی از این طرح‌ها، بسته‌بندی فرآورده‌های دامی عشایر و دیگری استحصال روغن لانولین از پشم گوسفند است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری عشایر شکل بگیرد.

وی به برنامه‌های اجرایی استان در حوزه عشایری اشاره و تصریح کرد: برنامه ما این است که با رصد نقطه نقطه استان، تمامی فرصت‌ها و مزیت‌های موجود را شناسایی کرده، برای سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌برداری از آنها برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هدف ما این است که مردم توان خود را در این کار بگذارند و رفاه خود را تامین کنند.

وی به سیاست‌های ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: در این ستاد، قرار است در قالب دولت محلی و با کمک مردم، خراسان جنوبی را از منطقه‌ای محروم به استانی برخوردار و ثروتمند تبدیل کنیم.

ملانوری با تاکید بر اینکه مردم باید در هر منطقه‌ای با عزت و کرامت زندگی کنند اظهار داشت: ما می‌توانیم با تعامل و همراهی، آینده خوبی را برای استان رقم بزنیم.

دستور ویژه استاندار برای رفع مشکلات جامعه عشایری

دیدار سران عشایر با استاندار خراسان جنوبی، دستور ویژه به بخش‌های متولی برای رفع مشکلات عشایر استان را به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر هم‌افزایی و ریشه‌یابی مشکلات، برای رفع آنها راهکارهایی را ارائه کرد.

وی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت و افزود: یکی از مهمترین اهداف انقلاب، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات در گوشه گوشه کشور در راستای کمک به معیشت و رفاه عمومی است.

ملانوری گفت: طی این سال‌ها، علیرغم همه محدودیت‌ها و فشارها، نظام توانسته بر پایه پشتیبانی‌های مردم، اهداف خود را به خوبی پیش ببرد.

وی افزود: عشایر گروهی از افراد جامعه هستند که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و اشتغال نقش بسزایی داشته و دارند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از اقشار موثر در ماندگاری فرهنگ بومی و اصالت‌های فرهنگی، جامعه عشایری است.

جامعه عشایری نماد اقتصاد مقاومتی است

وی جامعه عشایری را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این قشر زحمتکش در هر شرایطی و در برابر هر گونه تکانه و تهدید، تاب‌آوری لازم را دارد و می‌تواند خود را تامین کند.

ملانوری افزود: جامعه عشایری به واسطه تعصب، انگیزه، توانایی و اقتداری که دارند، به پایداری امنیت در کشور کمک زیادی کرده‌اند.

وی گفت: ما معتقدیم جامعه عشایری به همان میزان تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی خود در امنیت، اقتصاد، اشتغال و سایر بخش‌ها باید دیده شوند و در توزیع خدمات مورد توجه قرار گیرند.

وی به برخی خدمات ارائه شده به حوزه عشایر استان اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت‌های لازم برای برقرسانی، گازرسانی، آبرسانی پایدار، دسترسی به اینترنت، آنتن دهی مناسب تلفن همراه و برخورداری مردم از شبکه‌های دیجیتال، بخشی از خدماتی است که به این قشر عزیز در استان ارائه شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارائه مباحث آموزشی از طریق فضای مجازی و نیاز مبرم همه دانش‌آموزان به تامین زیرساخت‌های لازم در این زمینه، اعتقاد ما بر این است بین دانش‌آموز در خواجه منجیکو یا در کنار برج میلاد، هیچ فرقی نیست و همه باید به راحتی این خدمات را دریافت کنند.

وی گفت: این وظیفه دولت و نظام است که این خدمات را در اختیار همه قرار دهد.

در این نشست که مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی و جمعی از سران عشایر استان حضور داشتند، درخصوص مسایل مختلف به ویژه مشکلات شرکت تعاونی عشایری شهید سعیدی قاین بحث و رایزنی شد.

خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر در این استان حضور دارند که جمعیت ۸۱ هزار نفری معادل ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

عشایر خراسان جنوبی یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین و در مجموع ۳۴ درصد جمعیت دامی استان را پرورش می‌‎دهند و تولید سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۹ هزار  و ۵۰۰ تن شیر و ۸۰۰ تن پشم و کرک از تولیدات عشایر این خطه است.

۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرزی شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان ساکن هستند و در مجموع ۴۰ درصد مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر قرار دارد.