استاندار خراسان جنوبی گفت: از چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۴۰ هزار مسکن سهم خراسان جنوبی است که برای تحقق آن همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

 جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست شورای مسکن استان خراسان جنوبی افزود: طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های مهم دولت و استان در حوزه اجرایی است و هیچگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته نخواهد بود.

وی گفت: طبق آخرین شاخص‌های اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، خراسان جنوبی در رتبه دوم طرح قرار دارد ضمن اینکه موقعیت باید حفظ و ارتقا داده شود طرح‌های تشویقی و تنبیهی برای مدیران این حوزه در استان در نظر گرفته خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تا این مرحله کار خوب پیش رفته و از مدیران پیشتاز تقدیر می‌شود اما ادامه کار نیازمند همراهی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های متولی است که باید با اولویت پیگیری شود.

وی گفت: هر دولتی شعاری را دنبال می‌کند و شعار دولت سیزدهم که دولتی برخاسته از دل مردم است توجه به لایه‌های پایین جامعه، ایجاد اشتغال و تامین مسکن است که در استان‌های کمتر برخوردار به شکل مضاعف پیگیری خواهد شد.

قناعت افزود: با اینکه مساله اول دنیا تامین امنیت غذایی است و در کنار آن طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز در کشور آغاز شده اما همچنان مسکن از اولویت‌های دولت است زیرا مسکن اشتغال ایجاد می‌کند و فواید زیادی دارد.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های کلیدی کشور است گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان زیربنایی و روبنایی با توجه به مصوبات شورای مسکن اقدامات لازم را در تهیه طرح، تامین منابع و اجرای به‌موقع مصوبات در دستور کار قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اهمیت آغاز طرح‌های آماده‌سازی زمین باید از ظرفیت شهرداری‌های استان به‌خوبی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت انبوه‌سازان در این طرح استفاده شود افزود: این اقدام از عوارض برخی روش‌های انفرادی در ساخت مسکن جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی در سه شاخص تامین زمین، متقاضیان تعیین تکلیف شده و آغاز عملیات اجرایی در رتبه دوم طرح نهضت ملی مسکن طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که تداوم آن نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی همه‌جانبه متولیان است.

وحید داعی افزود: ۴۰ هزار واحد مسکونی سهمیه خراسان جنوبی در این طرح است که در چهار سال باید به اتمام برسد و از این تعداد ۱۸ هزار واحد در حوزه روستایی و ۲۲ هزار واحد مسکن شهری است.

وی بیان کرد: تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر از خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای ۴۶ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در زمینه تسهیلات بانکی برای مرکز استان تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن پیش‌بینی شده که با همه توان باید نسبت به جذب سهمیه استان اقدام کنیم.

داعی با بیان اینکه از طرح تامین زمین‌های مازاد دولتی تاکنون تعیین تکلیفی صورت نگرفته است توضیح داد: طبق قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌ها باید زمین‌های مازاد را برای تامین زمین مورد نیاز طرح واگذار کنند.

وی گفت: طبق قانون دستگاه‌های خدمات‌رسان روبنایی و زیربنایی باید برنامه‌ریزی لازم را برای تامین خدمات در سایت‌های مسکن ملی داشته باشند که با توجه به آغاز عملیات اجرایی تامین آب از مهمترین نیازمندی‌ها است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تخفیفات ۳۰  و ۵۰ درصدی پروانه توسط شهرداری و نظام مهندسی ساختمان باید اعمال شود تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع که پروژه نباید معطل پروانه بماند، شهرداری‌ها نسبت به صدور پیش پروانه اقدام کنند.

در این نشست مقرر شد جلسات شورای مسکن استان هر ماه ۲ بار در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و هر ۲ ماه یک بار به ریاست استاندار خراسان حنوبی برگزار شود.