مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، زمین‌ در ۱۹ شهرخراسان جنوبی آماده تحویل به متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر است.

وحید داعی  در نشست خبری «پرسمان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های مرتبط با این قانون در استانداری برگزار شد افزود: تامین زمین در این شهرها انجام و طرح تفکیکی نیز مصوب شده لذا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی نسبت به تشکیل پرونده فیزیکی اقدام و وجه لازم را پرداخت کنند که در مدت یک ماه قرارداد دریافت زمین منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح جوانی جمعیت در حوزه زمین و مسکن با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده هر ۳۱ شهر استان شامل این طرح می‌شود همچنین در هفت شهر دیگر استان زمین تامین و الحاق شده و طرح تفکیکی آن در حال تهیه است که ۲ تا سه ماه آینده با تصویب کمیسیون ماده پنج، متقاضیان می‌توانند برای تشکیل پرونده مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در ۲ شهر ماژان و قهستان تاکنون متقاضی دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت نبوده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون جوانی جمعیت، زمین یا واحد مسکونی تحویل افراد دارای سه فرزند و بیشتر می‌شود اظهار داشت: در ۲۹ شهر استان که زمین را به‌صورت ویلایی برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تامین کرده‌ایم، مشکل تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت نداریم.

داعی عنوان کرد: درخصوص واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت محدودیت‌هایی در شهرهای قاین، بیرجند و طبس مسینا داریم لذا پیگیری‌ها برای تامین زمین و واحد مسکونی در این شهرها در حال انجام است که در بیرجند به‌صورت انبوه‌سازی و در قاین با مشارکت ۲ نفر متقاضی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: تاکنون هزار و ۹۴۴ نفر دارای بیش از سه فرزند در استان خراسان جنوبی برای دریافت زمین یا واحد مسکونی در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی این قانون در شهرهایی که کمبود زمین تامین شده وجود داشته باشد، اولویت با خانواده‌هایی است که فرم ج آنها سبز و فاقد مالکیت باشند و در اجرای این قانون فرم ج متقاضیان که قرمز بوده به سبز تبدیل می‌شود و در استان برای ۳۷ نفر این کار انجام شده است.

وی گفت: انتقال سند مالکیت زمین‌ها در طرح فرزندآوری پس از پرداخت مبلغ آماده‌سازی و آخرین قسط به نام متقاضی، قابل واگذاری به غیر خواهد بود.

خراسان جنوبی رتبه سوم نرخ رشد جمعیت در کشور را دارد

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی هم در این نشست خبری با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در استان ۱.۲ و در کشور ۰.۷ است گفت: خراسان جنوبی رتبه سوم نرخ رشد جمعیت کشور را دارد.

حمیدرضا مهرآور افزود: براساس برآورد جمعیتی که در پایان سال ۱۴۰۰ انجام شد، جمعیت خراسان جنوبی ۸۱۸ هزار نفر در این سال است.

وی اظهار داشت: نسبت جنسیتی جمعیت در استان ۱۰۴ و در کشور ۱۰۲ است یعنی به ازای هر ۱۰۰ دختر در خراسان جنوبی ۱۰۴ پسر وجود دارد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ موالید در کشور ۱۳.۶ و در خراسان جنوبی ۱۸.۲ است یادآور شد: رتبه دوم نرخ موالید را بعد از استان سیستان و بلوچستان داریم.

وی نرخ فوت در کشور را ۶.۶ و در خراسان جنوبی ۶.۱ اعلام کرد و گفت: در این راستا خراسان جنوبی در رتبه ۲۲ کشور قرار دارد.

مهرآور با اشاره به رتبه هفتم خراسان جنوبی به لحاظ ثبت ازدواج و رتبه ۲۷ ثبت طلاق افزود: نرخ باروری در خراسان جنوبی ۲.۳ و در کشور ۱.۶ فرزند به ازای هر زن است و اکنون ساختار جمعیتی خراسان جنوبی مانند کشور در حال میانسالی است.

وی جمعیت استان خراسان جنوبی در پایان امسال را ۸۲۷ هزار نفر برآورد کرد و گفت: از این آمار حدود ۴۲۲ هزار نفر مرد و ۴۰۵ هزار نفر زن است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: در هشت ماه نخست سال جاری ۹ هزار و ۷۹۹ واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشترین فراوانی ولادت متعلق به مادران ۲۸ ساله و پدران ۳۳ ساله بوده و ۹۰ درصد از فرزندان اول از مادران ۱۸ تا ۳۵ ساله متولد شده‌اند.

مهرآور عنوان کرد: بیشترین سهم فرزندان سوم و چهارم مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله و بیشترین سهم فرزندان پنجم و بیشتر مربوط به مادران ۳۵ تا ۳۹ ساله است.

وی گفت: برای تاثیر تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر روند ولادت با توجه به زمان تصویب و اجرای آن، باید تعداد ولادت در نیمه دوم سال جاری به بعد مورد بررسی قرار گیرد.

تکمیل چرخه خدمات ناباروی در خراسان جنوبی

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: با راه‌اندازی مرکز رویش در سال ۱۳۹۷ اکنون چرخه خدمات مرکز درمان ناباروری در خراسان جنوبی تکمیل شده است.

نرجس مصطفوی افزود: از سال گذشته با استقرار فلوشیپ فوق تخصص نازایی در این مرکز انجام لقاح مصنوعی (IVF) نیز در کنار سایر روش‌ها انجام می شود.

وی اظهار داشت: کلنیک نازایی سطح ۲ در شهرستان فردوس راه اندازی شده و در طبس نیز در حال راه‌اندازی است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون ۱۹ طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت در این دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در دست اجرا است.

وی افزود: اکنون به جز خوسف که فاقد بیمارستان است در سایر شهرستان‌ها پزشک متخصص زنان به صورت دائم یا موقت مستقر هستند.

رایگان بودن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، زایمان طبیعی نیز در بیمارستان های دولتی رایگان است.

علی اربابی افزود: بیمه شدگان تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند از خدمات درمانی نازایی و ناباروری سازمان بیمه ایران تا سه دوره در سال با پوشش ۹۰ درصدی بیمه استفاده کنند که شامل بانوان تا سن ۴۹ سالگی می‌شود.

وی ادامه داد: مادران باردار به مدت ۲ سال و فرزندان آنان به مدت پنج سال تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مهر سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از تایید شورای نگهبان در آبان همان سال توسط رئیس جمهور برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.